• 2015-12-21 Drottningens asylansökan

(Repris från tiden för EU-valet. Främlingsfientligheten som diskuteras nedan har tyvärr blivit värre.)

Hästmyredrottning (cirka 2 cm lång)

Häromdagen dök två hästmyror (drottningar) upp vid huset. Eftersom hästmyror anses kunna göra åverkan på hus är de illa sedda av försäkringsbolagen.
    Visst var hon en drottning. Men hur hade hon tagit sig till oss? Förmodligen hade hon flugit större delen av vägen.
    Skulle hon få bo hos oss? Skulle hon beviljas asyl? Nog för att hon hade argument. Hon bet ifrån sig ordentligt. Käkmusklerna var spända innanför det svarta ansiktet.
    Men hennes skäl att få asyl var inte starka nog. Det beslöts att hon skulle avvisas. Men varifrån kom hon? Naturligtvis hade hon inga identitetshandlingar. Det har sådana individer aldrig. Men det var tydligt att hon tillhörde hästmyrorna och de hör hemma i skogen. Under tvång transporterades hon dit och avlämnades vid en härligt murken stubbe som hackspettarna gjort stora hål i.
    Hur gick det sedan? Skulle vi ha följt upp hennes vidare öden? Nej, se det ingår inte i våra skyldigheter.
    Detta var den andra hästmyran som utvisades den dagen. Kan det finnas fler som tagit sig in hos oss och lever underjordiskt? Lyckligtvis kan vi få hjälp med sådana illegala invandrare. För tänk om vi översvämmas av dessa mörkhyade varelser och deras oräkneliga ungar? De lär visserligen älska hårt arbete och vara nöjda med att bo mörkt och trångt. Men deras traditionella samhällsliv är så främmande för oss. De kan skada sådant som vi sätter värde på.
    Skall vi alltså säga:”Bort med hästmyrorna! De är inte som vi.” Nej, det låter så vulgärt. Det är nog bättre att vi säger att vi har en genomtänkt hästmyrepolitik. Genomtänkt är ordet! Fast vad är det vi tänker?

Bengt Malm, ordf.
    24 maj 2014, dagen före EU-valet (åter publicerat 21 december 2015)

P.S. All eventuell likhet med vissa politiska partiers idéer måste betraktas som rena tillfälligheter.