• 2016-01-05 Nu rivs Europas broar

På väg mot Sverige över Öresundsbron

Ja inte bokstavligt och naturligtvis inte alla. Men det håller på att hända något med vår världsdel, något som är mycket oroande.
    Det har aldrig funnits så bra kommunikationer förut i Europa. Värdet av bra förbindelser är vi i Ydre väl medvetna om så isolerad som vår bygd har varit förr i tiden. Men det är inte bara här som naturliga hinder har övervunnits.
    Nya vägar byggts genom svår terräng. Långa tunnlar har byggts och byggs. Enorma broar har byggts. Här i Sverige har vi t.ex. Essigneleden, Tjörnleden och en stora bron vid Höga Kusten. Ännu större är Ölandsbron och viktigare ändå är Öresundbron. Man funderar på ännu större broar bl.a. en mellan Sverige och Finland över Åland.
    Äntligen verkar det som om vi Europa slipper vara rädda för krig mellan staterna. Nationsgränser har undan för undan betytt mindre. Det finns flera stadsområden som sträcker sig genom flera länder. T.ex. är Haparanda och Torneå som en sammanhängande stad.
    Men det som varit tänkt som det främsta exemplet på samarbete över nationsgränser har varit Öresundsregionen. T.o.m. Øresundstågen har ett namn som är en blandning av svenska och danska.
    Och nu är idén med Öresundsregionen i fara. Samhörigheten och den fria rörligheten i Europa har fått sig en knäck. Hur skall detta kunna repareras?
    Dessutom drabbas de som bästa av allt skulle behöva få en asylansökan prövad nämligen de som behandlas så illa i sitt hemland att de inte kan eller vågar försöka få personhanlingar för att kunna fly.
    Det är naturligtvis inte riktigt att säga att Europas broar rivs. Det är Europa vi håller på att riva.

Bengt Malm, ordf.
    5 januari 2016