• 2016-03-30 När poliserna kommer går de förbi

”När poliserna kommer går de förbi de skadade.” Den biträdande rektorn påminde de närvarande om de gällande rutinerna vid en terrorattack mot ett fritidshem.
    Dessa rutiner hade redan bestämts innan en svärdbeväpnad man tog sig in på en skola i Trollhättan och dödade och skadade flera personer innan han sköts ihjäl av poliser. Det är alltså polisernas uppgift att stoppa terroristen innan han hinner skada fler. Att ta hand om de redan skadade är ambulanspersonalens sak.

Tänk om alla fritidshem kunde ligga så här nära naturen!

Det var en arbetsplatsträff vi var med på. Där var ett tiotal medarbetare från de fem fritidshemmen i Ydre (två i Österbymo och ett var i de andra tätoreterna). Dessutom var fyra politiker med (inklusive kommunstyrelsens ordförande).
    Det fanns naturligtvis också andra ärenden som gällde de 150 barnen i åldrarna 6-12 år. På det hela taget går det bra även om det ibland händer små incidenter. Vi påmindes om att fritidshemmen är en del av skolans verksamhet även om den är frivillig.
    Det betyder väldigt mycket att det är nära till skog. Vad som däremot är ett bekymer är att det är så svårt att få tag i utbildade fritidspedagoger. I Ydre har vi bara en eller två. Det är inte bra. Som en medarbetare uttryckte det:

Det är ju våra barn det gäller.

Bengt Malm, ordf.
    30 mars 2016

Längre in i skogen (foto: Barbro Malm).