• 2016-06-14 Sommarlov!

    Äntligen har det kommit! Förra veckan var det skolavslutningar i Ydre. Alla avslutningarna ägde rum i kyrkor. Så vitt jag vet har detta inte varit särskilt kontroversiellt hos oss.
    Det som har varit en stridsfråga, nu senast i riksdagen, har varit vad som får äga rum vid en skolavslutning om den hålls i en kyrka.
    Det sägs att skolan och samhället skall vara neutrala i förhållande till livsåskådningar. Neutrala i förhållande till vad? Vilka är alternativen som vi skall förhålla oss neutrala till?
    Det räcker att vi ser på vår egen svenska kulturhistoria. Nu finns det inte så många dokument och minnesmärken som är tusen år gamla. Men vi vet en del om förhållandena på Island där man också hade den gamla nordiska kulturen.


    Tungt beväpnade landstiger nordbor på Island (staty i Reykjavík).

    Det var mitt under vikingatiden (omkring år 874) som Ingólfur Arnarson och hans följe påbörjade den nordiska bosättningen på ön. De första slog sig ner i Reykjavík men snart fanns det bofast befolkning runt hela Island.
    Det var som sagt under vikingatiden. Det var berömvärt att härja. Härjare var en mycket hedersam beteckning på de fria bönderna. Nästan det finaste någon kunde bli var ”alla härjares präst” (allsherjargoði). Han skulle vid högtidliga tillfällen leda tillbedjan av Oden och de andra gudarna.
    Ordet ”gode” (goði) för präst hör ihop med ordet ”gud”. Det var helt enkelt gudomligt att kriga, härja och döda. Känns det igen?
    I Sverige finns runstenar som uttrycker liknande tankar. Här i Östergötland ägde det enligt sagan rum ett väldigt slag vid Bråvalla. Oden själv sades ha deltagit med liv och lust och personligen fällt en av de inblandade kungarna.
    Vad skall vi med den bakgrunden mena med neutralitet? Innebär det att det är lika bra att kalla sig ”Soldiers of Odin” som att sjunga ”Den blomstertid nu kommer”? Vad är egentligen neutralitet?


    Torpa kyrka där en av skolavslutningarna ägde rum.

    Bengt Malm, ordf.
    14 juni 2016