• 2016-06-29 Rule Britannia!

När jag var barn (det var länge sedan) styrdes nästan var fjärde människa på jorden från London. Så hade det varit i flera generationer.

Hjärtat av Ydre och en del av Europa (Stora Sundsjön).

Men sedan Storbritannien förra veckan röstade för ett utträde ur Europeiska Unionen har landet varit i kris. Det är inte nog med att imperiet försvunnit utan landet som återstår drabbas av svår inre splittring. I Skottland, på Nordirland och i själva London höjs röster för att deras område skall utträda ur Storbritannien. Oppositionsledaren har förlorat en förtroendeomröstning i sin parlamentsgrupp (172 mot 40).
    Andra gläds åt folkomröstningens resultat. Bland dem finns en del främlingsfientliga som tydligen känt sig uppmuntrade att trakassera invandrare (även från andra delar av Europa).
    Hur stora fel EU än har så har unionen en enorm betydelse för vårt dagliga liv. Gemenskapen mellan länderna och deras invånare är betydelsefull. Det är svårt att förstå att så många röstat för att skrota en stor del av samhällsordningen. Men det verkar som om de inte förstått konsekvenserna.
    Dessutom är det bra att hålla fred med varandra. Inget annat program för att bevara freden i vår världsdel har varit framgångsrikt. Det är bara detta ursprungligen kristdemokratiska projekt som lyckats under så lång tid.

Vi är ydrebor och svenskar men också europeer.

Visst är Ydre en oas men också här påverkas vi av det som sker i omvärlden.

Bengt Malm, ordf.
    29 juni 2016