• 2016-08-25 Varifrån kommer Ydres kultur?

Hur har vi lärt oss att bruka jorden?

Ydres uråldriga kultur har en lång förhistoria. Vi fick höra om det i Ydresalen den 23/8. Margareta Tengström, professor i arkeologi i Frankrike, berättade om hur jordbruket uppkom i Mellanöstern.
    Det framstår i efterhand som märkligt att under en relativt kort tid uppfanns jordbuk på många håll i världen. Det skedde i nästan alla världsdelar från Sydamerika och Nigeria till Kina och Nya Guinea. Det var bara i Europa som ingen kom på denna revolutionerande idé. Och särskilt länge dröjde det innan jordbruk infördes i Norden.
    Vi fick höra att botaniskt kunniga arkeologer har rekonstruerat hur människor levde för tusentals år sedan och vad de levde av medan sädesslagen långsamt utvecklades.

Margareta Tengströms man Pascal Mongne, som också är professor i arkeologi, berättade om utgrävningar i Afghanistan. Detta följdes med stort intresse av åtskilliga ensamkommande flyktingungdomar som kommer från just det landet. De och andra invandrare ordnade kvällens servering.
    Det hela var ett trevligt initiativ som ger mersmak. Dessutom fick vi lära oss mer om hur kulturernas historia hänger ihop.

Bengt Malm, ordf.
    25 augusti 2016