• 2016-09-23 Kan du bevara en hemlighet?

Alla kan inte det. Just nu har ett par stora hemligheter läckt ut och vållat asevärd oro. Det gäller både Ericsson och försvaret.
    Det sägs att Ericsson funderar på att lägga ner all tillverkning i Sverige. Det påstås också att detta bara ett av flera förslag. Vad är sant? Regeringen, näringslivet, berörda kommuner och facket är alla djupt bekymrade.
    Överbefälhavaren har överraskande beslutat att förstärka Gotlands försvar. Han säger att hotet utifrån blivit större. Vad är det som har hänt. Riksdagens försvarsutskott ville veta mer. Har det hänt något särskilt?

Hur hotad är vår fred?

Finns det hemligheter i Ydre kommun? Jo, det finns ju sådant som är sekretessbelagt enligt lag. Men kommunalförbundet ITSAM som sköter kommunens datorer har för säkerhets skull hemligstämplat nästan allt som gäller kommunens verksamhet. Så får man inte göra. Skall vi finna oss i det? Detta blir ett ämne vid nästa sammanträde i kommunfullmäktige.
    Något som inte är hemligt är att Svenskt Näringsliv anser att Ydre har det bästa företagsklimatet i Östergötland. Gå till kommunkontoret och beskåda det vackra diplom som kommunen fått!

Bengt Malm, ordf.
    23 september 2016