• 2016-10-29 Vad behöver egentligen en äldre ydrebo?

Kanske är det inte så mycket? Låt oss tänka efter!
    De behöver nog någonstans att bo. Förmodligen föredrar de en ordentlig lägenhet. En del vill kanske bo i ett hus med många blommor i trädgården. Det har inte varit någon stor rusning till seniorlägenheter och trygghetsboende. Ett antal behöver s.k. särskilt boende. Tyvärr är Solängen ganska nedslitet och måste snart ersättas.

Institutioner ser tyvärr ofta ut som just institutioner.
    (Solängen som om några år måste renoveras grundligt eller ersättas med något annat.)

Somliga behöver hjälp i hemmet. Att få en ännu bättre hemtjänst är en stor utmaning. Ja, en del behöver också personlig assistans.
    De som är funktionshindrade kan behöva färdtjänst. Kristdemokraternas motion om bibehållen kvalitet på färdtjänsten kommer att behandlas på nästa sammanträde i kommunstyrelsen.
    Människor i alla åldrar kan bli sjuka. Viss hemsjukvård ordnas av kommunen. Men annars är det regionens uppgift att sköta vår vårdcentral. Och där är det kris. Kristdemokraterna vill att hela kommunstyrelsen skall tala med regionens representanter så snart det är möjligt.

De äldre vill nog ha vackert omkring sig både inne och ute.
    (Den centrala parken i Österbymo.)

Det börjar visst bli en ganska lång lista på det som de äldre behöver. Det finns alltså en stor utmaning för kommunen och dess socialtjänst.

Bengt Malm, ordf.
    19 oktober 2016