• 2016-11-03 Hur får vi vård?

Staten, regionen och kommunen delar på ansvaret för vår välfärd. Officiellt har kommunen bara ansvar för sin socialtjänst. Men riktigt så enkelt är det inte i verkligheten.
    När staten vill att Försäkringskassan skall spara skyfflar den över ansvaret och kostnaderna på kommuerna (Förskringskassans agerande omnämns rätt ofta i medierna). Ydres socialtjänst blir alltså antagligen dyrare. Det måste vi tänka på vid budgetplaneringen.

Även i det underbara Ydre behöver vi ibland vård.

Region Östergötland skall i visst samarbete med Jönköpingsregionen sköta det mesta av vår sjukvård. Allt emellanåt vänder sig ydrebor till politikerna i hopp om hjälp med något som krånglar. Än var det problem med ersättning för sjukresor, än var det extra mycket provtagningar eftersom journalsystemet inte fungerar ordentligt. Och hela tiden saknas kontinuitet på vårdcentralen. Hyrläkare har kommit och gått i strid ström.
    Det har alltså varit ett elände med hyrläkarsystemet. Men när man nu bestämt sig för att inte anställa hyrläkare riskerar vi att bli utan läkare helt och hållet. Det är inte underligt att många blir oroliga.
    Själv hör jag till dem som kontaktat regionen. Förra veckan var jag i Linköping och talade med närsjukvårdsdirektören. Han var väl medveten om problemet och lovar besämt att det skall komma en lösning så att ingen patient i Ydre lämnas i sticket. Vi får hoppas på det bästa.
    Just i denna situation vill regionen att det skall bildas en referensgrupp för sjukvården i Ydre. Första mötet blir måndag den 7 november. Kanske får vi då veta mer om framtiden för vårdsentralen. Det är en hel del som behöver bli bättre för patientsäkerhetens skull.

Det finns lyckligtvis också solskensdagar i Ydre (Kvarnkulla i Torpa).

Bengt Malm, ordf.
    3 november 2016