• 2016-11-16 I folkets namn

Nyligen hade jag ett samtal med en hög befattningshavare i ett företag som framför allt är verksamt i en annan kommun. Han berättade om en viss förändring av verksamheten. Trots att den berör allmänheten hade man inte haft någon kontakt med den andra kommunen innan förändringen gjordes. Jag menade om man skulle göra en förändring i vår kommun bör man ha en dialog med kommunen. Han tittade på mig med stor och äkta förvåning.
    Tjänstemannen var ingen elak person. Han vill medmänniskorna väl. Men det var mycket svårt att övertyga honom om att politiker skall anses företräda folket. Jag försökte få honom att förstå att folkets företrädare helt enkelt bör veta vad som händer. Och naturligtvis är de skyldiga att komma med synpunkter om något verkar vara negativt för kommunens invånare.

”Bules grav”. Måste man vara stark som Bule för att kunna företräda ydreborna?

Tyvärr finns det sådant som Ydres politiker måste engagera sig för. Det är inte så enkelt för det finns fler som tycker att de lokala politikerna inte skall lägga sig i det som sker.
    Den allvarligaste krisen just nu gäller vårdcentralen. Där har det länge varit problem med alla stafettläkare som avlöst varandra. Och värre ser det ut att bli enligt regionens tjänstemän.

Visst skall vi tala väl om Ydre när det är vackert väder…

Vi är ursinniga över regionens hantering av ärendet. Kontakter har tagits på alla nivåer som finns och det fortsätter vi med (själv har varit i Linköping och talat med närsjukvårdens ledning). Trots att vi trott att vi fortfarande för samtal har regionens företrädare i pressen berättat om sina planer utan att med ett ord nämna kommunens invändningar.
    Det är som om regionen inte erkänner Ydres politiker som företrädare för Ydres folk. Nu är det faktiskt inte regionpolitikerna som tänker så. I stället är det tjänstemännen själva som i tidningen säger att det ännu inte varit ”nödvändigt” att informera ens de politiker i Linköping som har att bestämma…

…men vem har rätt att säga ifrån när det blir kris?

Det är som om det är ett streck i räkningen för tjänstemännen i sjukvården att de lokala politikerna fått reda på vad som händer. – Är det underligt om ydreborna och deras valda företrädare blivit upprörda?

Bengt Malm, ordf.
    16 november 2016