• 2016-11-25 Sjukt

Det finns mycket som är friskt i Ydre. För en tid sedan var representanter för många föreningar samlade i kommunhuset. Den ena föreningen efter den andra redogjorde för vad den gjorde och tänkte göra för att underlätta integration av nyanlända. För oss politiker som var med var det mycket uppmuntrande att se hur mycket entusiasm som visades.
    Man skulle kunna säga att det som föreningslivet håller på med är friskvård. Det finns mycken annan friskvård också i Ydre.

Ydre är en hälsosam miljö. (Sjö i Torpa.)

Men för att friskvården skall fungera måste vi också ha god sjukvård. Det klarnar nu mer hur somliga inom vården tänker sig hur vår vårdcentral skall fungera framöver.
    Eftersom bristen på distriktsläkare ser ut att bli långvarig vill somliga inom vården drastiskt skära ner den tid då läkare skall finnas här. Ydrebor som vill vara säkra på att få god vård på alla nivåer föreslås ”lista” sig på vårdcentraler utanför Ydre.
    Men detta innebär att underlaget för vår vårdcentral kraftigt minskas. Och som kommunstyrelsens ordförande säger är det första spiken i kistan för vår bygd.
    Kommunstyrelsen kommer att diskutera situationen om några dagar. Men redan har protester framförts till sjukvårdens högsta ledning. Det sägs att man där nu insett lägets allvar. Det lär komma nya besked om att vi inte skall behöva lista oss någon annanstans. (När jag för en tid sedan träffade närsjukvårdsirektören tog jag inte upp detta förslag eftersom det ännu inte kommit. Jag kunde helt enkelt inte föreställa mig att något sådant skulle kunna hända.)
    Kommunstyrelsen är också upprörd över att vårdcentralen föreslås upphöra som egen enhet. Så vi kommer att ha allvarliga saker att tala om nästa gång vi träffas. För frågan är hur Ydre skall överleva.

Bengt Malm, ordf.
    25 november 2016