• 2017-03-18 Konsten att vansköta landsbygden

Den har varit känd länge, ja redan i forntiden. Den var ett förträffligt medel att omintetgöra hela civilisationer. Och den är inte bortglömd.
    För några dagar sedan satt kommunstyrelsen och undrade hur långt pengarna skall räcka (inte fullt så långt som man skulle önska). Just då kom ett besked från Region Östergötland. Regionen tar bort busslinjen mellan Österbymo och Kisa från sin planering för nästa läsår.

Norra Vi

Nästa punkt på kommunstyrelsens dagordning gällde landsbygdskommitténs betänkande. Sida upp och sida ner har kommittén räknat upp statens försyndelser. Den drar följande slutsats:
    Kommittén konstaterar att staten har dragit sig tillbaka från landsbygden och alltmer koncentrerat verksamheten till tätorter och större städer.

Betänkandet nöjer sig inte med att gå igenom statens missgärningar. Den tar också upp kommunikationerna även om det är landsting och regioner som sköter lokaltrafiken. För nog är väl Region Östergötland också rätt bra på att dra sig tillbaka från landsbygden? Visst har det funnits och finns många i städerna som sätter värde på landsbygden och åtminstone ibland längtar ut dit. Det har skrivits dikter och skådespel om det underbara herdeliv som förmodas utspela sig där. Livet på landet är verkligen fantastiskt (fast inte riktigt på det sättet). Men det är också livsviktigt för hela nationen. När skall man lära sig det i städerna?

Bengt Malm, ordf.
    18 mars 2017