• 2017-05-09 Europa en marche?

”Framåt!” utropade Emmanuel Macron när han förra året lämnade Frankrikes regering. Han startade en ny rörelse med namnet En Marche! och har nu blivit vald till landets president.
    Macron besegrade Nationella Frontens kandidat på ett mycket övertygande sätt. Men många röstade nog på honom just för att inte få en invandrarkritisk och EU-kritisk president.

Behöver vi i vårt underbara Ydre oroa oss för Europa? (Park i Österbymo.)

I Sverige har hela samhället byggts om utifrån övertygelsen att Europa tryggt finns därute. Vi har känt att vi kunnat lita på Europa. Men nu har det blivit mer oro. Kan vi vara så säkra på att EU:s länder håller sams och stöttar varandra? Visserligen har inget mer land följt Storbritanniens exempel och begärt utträde ur EU. Men osäkerheten ökar också hos oss. Och då upptäcker vi att vi inte har någon beredskap alls för en situation då vi skulle bli ensamma och försörja oss själva. Det kan vi inte längre – inte ens en kort tid.
    Kommer Macron att föra Frankrike framåt på det sätt han tänkt sig? Snart blir det parlamentsval i hans land och då kommer det att visa sig vilket stöd han får. Det kommer att visa sig vilket stöd Europa får från Frankrike. Kommer alltså Europa att gå framåt?

Trots allt går våren framåt också här.

Bengt Malm, ordf.
    9 maj