• 2017-06-21 Litet bo jag sätta vill

Det är bostadsbrist på många håll, särskilt i storstäderna. Så varför inte bygga hyreshus där det finns plats?
    Men från kommun efter kommun kommer bekymrade rapporter. Det går inte. Boverket som skall se till att det finns bostäder lägger hinder i vägen.
    Boverket vill inte att lägenheterna skall bli för dyra att hyra. Det låter ju bra. Samtidigt skall husen inte bli för dyra att bygga. Men nu, när det är goda tider för byggföretagen, vill de ha mer betalt än vad Boverket tillåter.

Välkommen till Ydrebostäder! Men hur kan vi bygga fler lägenheter?

För Ydres del drabbar detta i första hand planerna på ett litet antal hyreslägenheter på Dalbylandet. Men på sikt drabbar det alla kommunens planer att ordna fler hyresrätter.
    Kommunstyrelsen kommer att hålla ett extra sammanträde om situationen den 26 juni. Det går kanske ändå att finna en lösning just för Dalbylandet.
    Men bostadsbristen är ett nationellt problem. Svårigheten att bygga i landsorten är en del av detta. Vad finns det för ideer i landets ledning? Det finns ju ändå stora fördelar med att bygga i de mindre orterna där kommunerna gärna vill vara med att ordna bostadsförsörjningen. Varför bryr man sig inte om landsbygden? Varför har Boverket i stället börjat tala om att ”avveckla” hela orter?

Bengt Malm, ordf.
    21 juni