• 2017-07-09 Valrörelsen har börjat

I midsomras fanns det en intervju med statsministern i Svenska Kyrkans Tidning. Det var en sympatisk ton genom hela samtalet. Men vid ett par tillfällen kom han in på de kommande valen i Svenska Kyrkan. Enligt hans partis stadgar samordnar partistyrelsen de insatser som partiets representanter gör i kyrkomötet, i stift och i församlingar.
    Anledningen till att detta parti ställer upp i valen är att kyrkan är en ”intressant arena”. Man kan tycka att just den formuleringen är intressant. En arena är ju en plats som man kommer till utifrån för att förverkliga sina egna ideer.
    Man statsminstern tvingades medge att kyrkan trots allt är en egen organisation. Intervjuaren påminde nämligen om att kyrkan ibland tycker annorlunda en statsmakterna. Han gick med på att kyrkan då står för det som den tror är rätt.

Sommar i Ydre (Norra Vi hamn).

Hur stor handlingsfrihet har då Svenska Kyrkan? Intervjuaren undrade om den får driva förskolor. Det svarade statsministern inte på utan påminde bara om att partikongressen vill verka för att alla ”konfessionella inslag” skall förbjudas i alla skolor och förskolor.
    Partikongessens beslut har väckt stort uppseende. Nu har Socialdemokraternas ledare i kyrkomötesvalet försökt lugna de oroliga. I Almedalen har han nämligen sagt att hans parti (troligen) inte kommer att göra någon ändring för förskolorna utan ”bara” för grundskolorna.

Hur stort utrymme kommer det att finnas för kyrkan? (Norra Vi)

Men det har redan hänt sådant som är oroande. I Umeå har Frälsningsarméns förskola av kommunen tvingats avskaffa bordsbönen. Just bordsbönen har varit omstridd. Det får enligt reglerna förekomma ”konfessionella inslag” under luncher – om deltagandet är frivilligt. Vad menas med detta? Är det en frivillig aktivitet att äta lunch? Visserligen äter alla friska barn frivilligt men inte ens Skolverket tycks anse att bestämmelsen är tydlig. Dessutom lär otydligheten vara avsiktlig…
    Men det verkligt uppseendeväckande i intervjun med statsministern var att han förklarade att alla präster skall kunna viga samkönade par. Även företrädare för samkönade äktenskap har reagerat mot att landets statsminister kräver att få bestämma vad ett självständigt samfunds företrädare skall tro.
    Intervjun ger oss alltså bilden av en förmyndare. Visserligen en som vill vara vänlig men ändå en förmyndare. I dag gäller det äktenskapet. En annan gång kan det handla om en annan fråga. I dag gäller det Svenska Kyrkan. En annan gång kan det gälla ett annat samfund eller en annan organisation.
    Den som står under förmyndare är inte fri (enligt Paulus).

Bengt Malm, ordf.
    9 juli