• 2017-08-23 Ydre och Hallonbergen

Det byggs mer i Sverige än på länge. Och det räcker inte. Människorna måste ha tak över huvudet. Det måste finnas fler skolor och förskolor. Allt fler lantliga miljöer förvandlas till stad.
    Som ung bodde jag nära Hallonbergen som då var en skogbevuxen höjd utanför Sundbyberg. Det var ren landsbygd. Men så kom höghus, köpcentrum och tunnelbana.
    Så var det på många håll. Vällingby kom tidigare och Skärholmen senare. Visst fick folk bostäder. Och nu är det som sagt dags igen för byggande i stor skala. I Linköping talar man med stolthet om den ”spänning och dynamik” som kommer att finnas i den väldiga nya stadsdel som planeras.
    Hurdan är den där ”spänningen och dynamiken”. Konstnären Anna Sjödahl gjorde sin mycket berömda tolkning i målningen Vår i Hallonbergen.

Vid Råås kvarn.

Allt oftare sägs det hela Sverige inte skall leva. Vår framtid sägs finnas i Hallonbergen och liknande ställen. Men om vi inte skulle trivas med vår i Hallonbergen? Om vi ändå vill uppleva vårar och andra årstider i Ydre? Då måste vi vara rädda om vår bygd! Det blir en viktig fråga vid nästa års kommunalval.

Solviken vid Sommen.

Bengt Malm, ordf.