• 2017-08-30 Vårt bröd för dagen som kommer

Finns det? Jo, det finns tillräckligt med mat i butikerna för i morgon. Det finns för i övermorgon också. Men för så många dagar mer räcker inte lagren.
    För många har detta blivit en obehaglig upptäckt. Och som läget är i världen bör vi vara verkligt bekymrade. Man vill nu skapa en livsmedelsstrategi för landet. En särskild strategi håller på att utarbetas för Region Östergötland. Detta skall diskuteras vid kommunstyrelsens nästa sammanträde den 4 september.
    Vad kan Ydre bidra med när det gäller livsmedelsproduktionen? Vi har en ovanligt stor andel av befolkningen som är sysselsatt inom jordbruk och skogsbruk (mer än 16%). Helst bör det bli fler som ägnar sig åt lantbruket. Men då måste det löna sig och en hel del måste ordnas när det gäller transportmöjligheter och tillgång på olika förnödenheter.
    Ydre anses böra satsa på djurhållning eftersom våra marker är lämpliga för det. Men det krävs insatser för detta. Det bör t.ex. vara nära till slakterier.

Ydres jordbruksmarker är särskilt lämpliga för djurhållning (Sjöarp).

Även om Ydre kan bidra till ökad livsmedelsproduktion måste landet göra mycket mer för att vi skall kunna känna oss trygga. Från omvärlden hör vi om krig, risker för krig och om naturkatastrofer.

Bengt Malm, ordf.
    30 augusti