• 2017-09-20 Förändringens vindar

Hur går det med vindkraften? Blir det några nya vindkraftverk i Ydre? Åsikterna är minst sagt delade.
    Det är inte underligt att de tilltänkta vindkraftverken väcker oro. Det har lämnats tillstånd för byggande på ett par platser i Ydres skogar. Meningen var att rotorbaden skulle nå upp till 150 meters höjd när de står rätt upp. Men nu säger de som vill bygga att sådana anläggningar inte längre är lönsamma. Så man har ansökt om att få uppföra 200 meter höga anläggningar.

Vindkraftverk i Öresund.

Somliga önskar att kommunen skall stoppa dessa planer. De jättelika propellrarna kommer att synas många mil och särskilt för de närboende som också kommer att störas av vibrationer.
    Har kommunen någon möjlighet att säga nej? Det verkar inte vara så när det gäller ”mindre ändringar” i planerna. Det är länsstyrelsen som får fatta beslut om tillståndsgivning.

Det blåser i det norska turistparadiset Rondane.  Men varför syns det inga vindkraftverk?

Men det finns en viss kommunal vetorätt när det gäller vindkraftverk. Man kan som i Åre från början säga blankt nej till vindkraftsparker i ett visst område. (Somliga partier vill få bort denna vetorätt.)
    Det kommunala självstyret är alltså begränsat. Det märker vi också i ett annat aktuellt ärende. Vid upphandling är kommunen helt enkelt tvungen att ta det billigaste alternativet. Lagen bygger på antagandet att alla andra anbudsgivare bara vill sko sig på allmänhetens bekostnad. Den som ger de fagraste löftena måste därför få teckna kontrakt med kommunen. Resultatet ser vi.

Bengt Malm, ordf.
    20 september