• 2017-12-04 Det fridfulla Ydre

Varför söker sig så många till farliga ställen? Det må vara i Japan eller så långt bort som i Indonesien, nog finns det folk som kommer dit. Och mer än 20 millioner bor permanent i centrala Mexico.
    Men så finns det de som föredrar en lugnare miljö som Ydre. Fast alla som vill bo här får inte göra det. Här finns ett antal ensamkommande ungdomar från farliga delar av världen. De skulle vilja stanna här. Vad annars?
    Men Ydre kommun har flera gånger beslutat att när dessa ungdomar fyller 18 år skall de flytta till någon av Migrationsverkets anläggningar. Protester från Kristdemokraterna, Miljöpartiet och andra har inte hjälpt. Senast var det en omröstning i kommunfullmäktige den 20 november då kommunstyrelsens linje vann med 11 röster av 20. Miljöpartiet, Kristdemokraterna samt kyrkorådets ordförande röstade mot.

Hur skall det gå för dem som bor här (de ensamkommande)?

Sedan dess har regeringen gjort ett nytt utspel. Man vill uppenbarligen inte störa pågående anpassningar till svenska förhållanden. Detta budskap gör att Ydre Kristdemokrater lagt en ny motion om att kommunen skall ompröva sitt beslut.
    Kommunens officiella hållning är att det är oetiskt att ta hand om dessa personer eftersom regelverket är bristfälligt. Ja man klandrar rent av dem som har sådana ungdomar boende i sina hem. Måtte kommunstyrelsen övervinna sina ”etiska betänkligheter”!
    Vi måste fortsätta att verka för ett mänskligare Ydre!

Bengt Malm, ordf.
    4 december