• 2018-01-27 Vårt goda Ydre

Tidningen Dagens Samhälle har just undersökt hur ungdomar flyttar till och från kommuner. Man räknade hur många i åldern 15-20 år som bodde i varje kommun år 2012. Och så räknade man hur många i åldern 20-25 år som bodde där 2017. Ydre förlorade en tredjedel av ungdomarna på de fem åren från 2012 till 2017. Bara sju kommuner förlorade en större andel (bl.a. Sorsele i det inre av Lappland).
    Varför försvann så många unga från Ydre? Det var inte någon allmän flykt från landsbygden. För Ydres folkmängd ökade och antalet elever i grundskolan ökade kraftigt. Men varför skiljer sig Ydre så kraftigt från alla kommuner i närheten? Vad är det som är så speciellt med Ydre och som påverkar de unga?
    Jo, det finns en sak som är verkligt anmärkningsvärd med vår kommun. Vårt skolväsen har varit ett av de bästa i Sverige. Nästan alla har gått ut grundskolan med behörighet att söka till gymnasiet. Och av dem fick de flesta behörighet att bedriva högre studier och många gick verkligen vidare. De år som man håller på med sådana studier är de år då man faktiskt inte kan bo här.

Resultatet av undersökningen är alltså mycket uppmuntrande. Vi måste fortsätta att göra Ydre bra att bo och växa upp i. Det måste vara så bra här att verkligt många unga vill flytta härifrån för att de fått så utmärkt utbildning.

Bengt Malm, ordf.
    27 januari