• 2018-02-11 Det bästa med Ydre

Ja, vad är det bästa med Ydre? Vi har en fantastisk miljö, en bra skola och ett gott näringslivsklimat. Det finns mycket som är bra och som får många att flytta hit åtminsonte en del av året.
    Själv menar jag att det bästa med Ydre är mäniskorna. Och det finns bara ett slags människor här nämligen ydrebor.

Vi är ydrebor alla vi som bor här (fotokollage av Barbro Malm).

Det har hänt att en ydrebo kallats till Migrationsverket och fått höra: ”I morgon fyller du 18 år och då skall du flytta från Ydre.
    Har Migrationsverket sådan makt att den kan bestämma att en ydrebo skall flytta i morgon eller om en vecka eller vid någon annan tid? Frågar man en migrationsdomstol får man mycket tydligt besked. Migrationsverket har inte någon sådan makt över någon ydrebo. Detsamma kan man läsa i bestämmelserna.
    Men vi kan skänka sådan makt till Migrationsverket. Fast varför skall vi göra det? Regeringen tycker inte att vi skall göra det, inte riksdagen heller. Så varför gör vi det ändå?

Bengt Malm, ordf.
    11 februari