• 2015-04-11 Bredband eller barn?

Ge oss råd, visa en väg!
    Låt din skugga mitt på dagen
    bli som nattens skyddande mörker.
    Göm de skingrade, röj inte de flyende!

Känns det igen? Så skrevs det för mer än 2500 år sedan om en flyktingkatastrof i ett grannland till Israel (i Jesaja 16:3).
    De flyktingar vi just nu tar emot i Ydre är framför allt ensamkommande barn (eller snarare ungdomar). Vi måste ordna ännu fler platser. Det är vi helt enkelt tvungna till. Kommunstyrelsen har just diskuterat olika lösningar.
    Vi har också diskuterat våra skolor. Kommunstyrelsen föreslår att det byggs ett nytt skolhus i Hestra med plats för lågstadiet, förkolan och fritidshemmet. Där skall det vara cirka 100 barn och anläggningen får ett eget kök.
    Det finns en strävan att använda alltmer närproducerad mat både i skolan och äldreomsorgen. En representant från Hushållningssällskapet berättade för oss om fördelarna med den maten. Det är bra för sysselsättningen i trakten. Men man kan också vara mer säker på kvaliteten. Barnen och de gamla slipper äta kött från djur som fötts upp med antibiotika i fodret (det är skrämmande stora mängder antibiotika som ges åt djuren i en del andra länder).
    Ibland är det fördelaktigt att bo i glesbygd. Ydre har fått stort statligt stöd för att bygga ut bredbandsnätet (vi har redan kommit långt). För Vimmerby som inte får sådana bidrag har bredbandsutbyggnaden lett till en sådan brist i kassan att man måste lägga ner flera skolor. Det problemet har inte vi. Vårt bekymmer är i stället hur vi skall få kompetenta lärare till högstadiet när det råder en stor brist på sådana lärare i hela landet. Men vi får ändå inte ge upp!

Här i Ydre finns det fortfarande plats för barn!

Bengt Malm, ordf.
    11 april 2015