• 2017-02-11 När olyckan är framme

Vad gör man då i Ydre? Precis som på andra håll kan man ringa 112. På det sättet kan man t.ex. få hjälp av Räddningstjänsten. Ydre har nämligen egen räddningstjänst.

Bilden togs av Barbro Malm vid en visning på Räddningsstationen.

Ydre Räddningstjänst samarbetar med räddningstjänsterna i andra kommuner framför allt i Småland. Så när det häromåret var en skogsbrand i Tranås kommun som såg hotfull ut var vår räddningstjänst med och släckte. Annars kunde det blivit som i Västmanland.
    Då är vi mer bekymrade över Polisens verksamhet. Ydre är visserligen en av de allra laglydigaste kommunerna i Sverige. Men om det händer något där det behövs insatser kan det var långt till poliserna.
    Däremot har socialtjänsten förbättrats genom att vi nyligen anslutit oss till Höglandets socialjour med högkvarter i Eksjö. Det gör att det dygnet runt går att få hjälp från socialtjänsten.
    Vid sjukdomsfall då det är bråttom kan vi komma till lasarettet i Eksjö. När det gäller sjukvården i övrigt är kommunstyrelsen fortfarande inte nöjd med regionens ideer. För några dagar sedan träffades representer för Ydre kommun och Region Östergötland. Regionen har lyssnat till en del av våra synpunkter. Men vi är inte helt nöjda. Hemsjukvården är organiserad på ett onödigt kostsamt sätt. Det är vad vi tycker eftersom det drabbar kommunens ekonomi. Men regionen vill inte ändra på någonting.
    Skulle det hända en stor olycka finns det planer och organisation för hur kommunen skall agera. Vi tror att man kan bo väl så tryggt i Ydre som någon annanstans. Men vi måste fortsätta att vara uppmärksamma på behoven och riskerna.

Bengt Malm, ordf.
    11 februari 2017