• 2014-08-06 Supersommar!

Supervalåret har fått supervärme och nu också en superskogsbrand i Västmanland. Superhettan har varit mycket ansträngande för en del äldre t.ex. dem med klent hjärta.
    Men för det mesta är det vintrarna som är besvärliga för många pensionärer. Snö och halka gör det svårt att ta sig fram. Somliga sätter broddar på skorna, andra tar till stavar, en del gör båda delarna. Den senaste vintern kunde man se en och annan åka spark.

Vinter i Österbymo.

Varje vinter har det varit nödvändigt att tala om för kommunen att det varit glashalt utanför vårdcentralen. Det är ju inte bra om läkaren måste ta hand om personer som brutit benet i entrén till vårdcentralen. Men det skall sägas att det ofta varit värre väglag i en del grannkommuner.
    Men det behövs mycket mer för en bra äldrevård. Det sägs att de äldre skall kunna välja, men här finns i praktiken bara ett alternativ. Det sägs vidare att var och en av pensionärerna skall kunna trivas med det som erbjuds. Då är det viktigt att vi erbjuder så bra vård som möjligt. Vi har ansvar för hemsjukvården, hemtjänsten, trygghetsboendet och det särskilda boendet på Solängen.
    Effektivitet i äldrevården måste innebära att så stor andel som möjligt av de anställdas arbetstid skall tillbingas hos dem som behöver tjänsterna. Detta ställer krav på organiserandet och vi måste vara uppmärksamma på eventuella problem.

Solängen i Österbymo.

För dem som bor på trygghetsboendet och ännu mer för dem som bor på Solängen är det viktigt att det finns aktiviteter av olika slag. Ett och annat har försvunnit på grund av besparingar. Den tendensen måste vändas.

Våra äldre skall hela tiden kunna leva ett så rikt liv som möjligt.
    Bengt Malm, ordf.
    6 augusti 2014

P.S. Nyligen fick jag besök från Sveriges Radio. ”Varför skall ydreborna rösta på er?” var en fråga. Svaret är enkelt: Vi vill se till behoven – särskilt när det gäller äldrevården och skolan. Det går att samtidigt föra en ansvarsfull ekonomisk politk!