• 2017-02-28 Vem kunde tro det?

På sista tiden har vi fått lära oss en rad nya begrepp och uttryck. T.ex. är alternativa fakta en ny beteckning på rena fantasier.
    Det talas också om ”i går kväll i Sverige” (last night in Sweden) även om inget särskilt hände då. Och naturligtvis har vi det nya utropet Sverige! Vem kunde tro det! (Sweden! Who could think of that!)

Är vi otrygga? Har Trump och SD rätt?

Sverigedemokraterna har i Wall Street Journal i en artikel med rubriken Trump har rätt hävdat att Sverige är precis så otryggt som Trump menar. Och det beror enligt artikeln helt och hållet på de muslimska invandrarna.
    I radio var det nyligen en kort debatt mellan SD:s partiledare Jimmie Åkesson och justitieminister Morgan Johansson. SD hade i artikeln påstått att Sverige ”med öppna armar” välkomnar terrorister. Eftersom det enligt svensk lag är straffbart att vara terrorist även i annat land undrade programledaren vad SD menar. Lyssnarna fick inget svar utom påståendet att vi i Sverige ”gulligullar” med terroristerna (Åkessons formulering).
    Det Åkesson gång på gång upprepade var att många människor är skrämda. Konsekvenserna av en sådan skrämseltaktik har vi märkt även i Ydre. Jag har själv fått frågan hur jag vågar bo i den allra invandrartätaste delen av Österbymo. Och kommunstyrelsen fick en gång ett brev från att antal oroade ortsbor.
    Det naturliga sättet att handskas med sådana uttryck för ängslan är att först se efter hur befogad den är och sedan tala med dem som säger sig vara skrämda. I Ydre gör vi helt självklart på det sättet. Men hur man skall kunna tala vettigt med dem som medvetet sprider alternativa fakta om invandringen för att skapa panik förstår jag inte.
    Så visst finns det rasism. Just det. Rasism! I Sverige! Vem kunde tro det?

Bengt Malm, ordf.
    28 februari 2017