• Omsorg

Vi vill skapa en kommun där en trygg och värdig omsorg gäller alla

Ett mått på vilken medkänsla, värme och empati som präglar ett samhälle brukar starkt förknippas med dess förmåga att ta hand om sina äldre. De äldre ska ges möjlighet att leva ett självständigt och aktivt liv, och de ska kunna påverka sina livsvillkor. Vår bestämda uppfattning är att äldreomsorgen ska präglas av trygghet, värdighet och delaktighet.

Kristdemokraterna i Örnsköldsvik arbetar för att:

• Införa fler trygghetsboenden i Örnsköldsvik. Boendet är centralt för alla, därför bör kommunen uppmuntra bostadsbolag att bygga trygghetsboenden, där de boende har möjlighet till gemenskap och viss tillgång till personal.
    • Införa äldreboendegaranti som innebär att alla som är över 85 år själva ska få avgöra när det är dags att flytta till ett äldreboende. Ensamhet, otrygghet eller social isolering ska vägas in i bedömningen av omsorgsbehov.
    • Satsa stort på äldres mat så att den både är god, näringsrik och erbjuder valmöjligheter.
    • Att kommunen ökar samarbetet med andra aktörer för att tillfredsställda människors behov av närhet och gemenskap t.ex. föreningar, kyrkor och andra ideella krafter. På mindre orter kan t.ex. en samlokalisering av äldreboenden och förskola vara både smart ekonomiskt och trivselhöjande.
    • Uppmuntra delaktighet och valfrihet för de äldre. Kvaliteten utvecklas av konkurrens. Därför bör alla aktörer som kan erbjuda vård- och omsorg av hög kvalitet välkomnas, såväl ideella, kooperativa, privata som offentliga.
    • Örnsköldsvik ska ha en tydlig policy och information om stöd till anhörigvårdare.