• Insändare med anledning av höjda måltidsavgifter

Insändare med anledning av ett reportage i Piteå-Tidningen om höjda måltidsavgifter.

Kristdemokraterna i Piteå är också irriterade över höjda måltidsavgifter. Därför yrkade vi avslag på att höja måltidsavgifterna för våra äldre. Det finns ingen avgift i hela Piteå kommun som höjs så ofta som just deras måltidsavgifter. Avlopp, sophämtning och andra taxor kan glömmas i flera år, men inte maten, som är så otroligt viktig för vår hälsa och för att vi ska må bra. Kommunen har ju dessutom, under flera år effektiviserat och sagt upp personal och byggt om till stordrift. Borde det inte bli billigare då? De som bor hemma får ju en höjning på nästan 20 procent på en gång. Brukar man verkligen höja taxor så mycket? Ska man inte ta ett par-tre procent i taget, det borde vara det naturliga? Men tack och lov så kan de ju beställa hem mat från annat håll. Eller köpa hem från affären. Jag hörde också av en anställd på Tolvmans friskola att kommunen var så dyr på skolmaten till barnen att de blev tvungna att ta den från Framnäs i stället. Det kan däremot inte de som bor på våra vård- och omsorgsboenden. Utan de är tvungna att ha maten från kommunen och betala, varken de äter den eller inte. Är man två makar så blir det hela 7.708 kronor per månad. Då ska man verkligen vara storätare och ha hög pension, om man ska ha en sådan matkostnad.

Helén Lindbäck (KD)