• Våra svar på de politiska frågorna gällande Söderköpings kommunpolitik från NT

Kristdemokraternas svar på de politiska frågorna gällande Söderköpings kommunpolitik som NT önskat svar på:

Fråga: Hur ska vi få fler unga i jobb i Söderköping?
    Svar: Kommunen ska ha en pådrivande roll för samverkan mellan olika aktörer för att fler ska gå från arbetslöshet till arbete eller studier. Samordningsförbundet, som samordnar insatser från Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Landstinget och Kommunen, ska här spela en aktivare roll.
    Kommunen i samverkan med näringslivet ska möjliggöra praktik- och lärlingsplatser så att arbetslösa kan få in en fot på arbetsmarknaden.
    Ge unga större möjlighet att välja entreprenörskap i skolan t.ex. med stöd av Ung Företagsamhet

Fråga: Hur vill ni lösa bostadsbristen i Söderköping?
    Svar: Vi vill öka takten i byggandet i Söderköping, både i staden och på landsbygden, bl.a. genom snabbare återkoppling i plan och bygglovshanteringen. Samtidigt som mer byggklar mark tas fram till både privata och offentliga bostadsaktörer. Ge ett tydligt uppdrag till Ramunderstaden (kommunens bostadsbolag) att fortsätta bygga bostäder. Detta kan innebära att del av RAB´s bostadsbestånd behöver säljas för att kunna finansiera nybyggnation.

Fråga: Hur ska kommunen ge plats för det växande elevantalet i skolan?
    Svar: Inom en femårsperiod behöver vi enligt BUK (Barn och UtbildningsKontoret) en enparallellig grundskola till, Den vill vi bygga t.ex vid Broby då denna nuvarande skola behöver renoveras snarast eller på annan lämplig plats.
    Familjedaghem av god kvalitet skall erbjudas som en fullvärdig förskoleverksamhet, detta skulle komplettera Söderköpings för övrigt mycket goda förskoleverksamheter. Även öppna förskolan/or ska finnas tillgängliga

Fråga: Vill ni bygga en multihall för kultur och idrott i kommunen?
    Svar: Ja, denna multihall ska planeras tillsammans med en utbyggd skola och även mot bakgrund av Söderköpings behov av en övnings och rehabbassäng.

Fråga: Ska Söderköping ta emot flera flyktingar?
    Svar: Flyktingen skulle kunna vara du eller jag och våra familjer. Kristdemokraterna i Söderköping vill tydligt deklarera att vi inte kan stänga vare sig landets eller kommunens gränser för den medmänniska som flyr för sitt liv undan förföljelse och förtryck i sitt hemland. Söderköping behöver gemensamt med alla kommuner i landet, solidariskt ställa upp för människor som flyr för sina liv till Sverige. Vår svenska regering måste nu tillsammans med våra svenska EU-parlamentariker mer intensivt arbeta för att fördela bördan på fler av framförallt EU´s medlemsländer.

Fråga: Behövs det flera korttidsplatser för äldre i Centrum?
    Svar: De åtta korttidsplatser som finns på Dalgården, plus de två på Birkagården kan behöva kompletteras. Socialförvaltningens beräkningar pekar dock på att dessa platser i nuläget är tillräckliga. På sikt, med en åldrande befolkning, kan dock fler platser behövas och då vill vi tillgodose behovet.

Fråga: vad vill ni göra för att underlätta för de lokala företagen?
    Svar: Viktigt att bemötandet från kommunens olika medarbetare är positivt och att företagaren har en ”dörr” in i kommunen. Dvs. det ska vara enkelt att hitta rätt tjänsteman på kommunen som kan förklara och ge rätt information kring kommunens ansvarsområden, besked ska sedan alltid skyndsamt tillhandahållas. Vi ser även att kommunen behöver ha en etablerings- och exploateringslots som hjälper nya och redan på orten etablerade företag att snabbt få igång sin verksamhet när verksamheten växer och utvecklas.

Fråga: Hur ska stadskärnan bli mer tillgänglig för rörelsehindrade?
    Svar: I Söderköping finns det ett antal gångfartsområden där trafiken har att ta hänsyn till gångarnas behov. Genom att utveckla dessa ytterligare kan trösklar till hus och butiker planas ut och vägbanan till del höjas och till del beläggas med jämn marksten istället för dagens kullersten. Planarbetet för nyanläggning bör alltid beakta dessa viktiga framkomlighetsfrågor. Att bygga för god framkomlighet är att göra samhället mer tillgängligt för alla.

Fråga: Vilka tre konkreta löften till väljarna?
    Svar:
    1. Minska grupperna i förskolan. T.ex. anser vi att små barn behöver små barngrupper! Barn under 4år ska inte vara i större grupper en max 12 barn/grupp
    2. För ökad valfrihet inom barnomsorgen så ska Söderköpings kommun införa en skattepliktig barnomsorgspeng för egna barn på motsvarande 7 000kr/barn och månad före skatt.
    3. Lokalt kopplade upphandlingsregler kring närproducerad mat till kommunens kök, dessa ska utgå från barnperspektivet som säger att barnen ska kunna besöka de gårdar och odlare som ska levererar livsmedel till kommunens tillagningskök.
    4. Vi behöver en etablerings- och exploateringslots i kommunen som snabbt kan ge relevant och rätt information när företag letar efter en plats att etablera sig på. Även befintliga företag i Söderköping ska naturligtvis kunna få samma goda hjälp när de behöver