• 2014-08-21 När Sverige blir obeboeligt

Det gäller faktiskt en stor del av Sverige. Det går inte att bo där. Visst finns det stora och små hus på de mest udda ställen. Somliga är omgivna av vatten, andra av fält och många av skog.

Det går bara inte att bo som så här på Karlsö i Sommen (Foto: Barbro Malm)

Leve sommarlovet! Solen lyser på barnen när de leker på och i vatten nedanför ett vackert hus som ligger fritt på en ö. Ja, det finns många sommarlovsställen.
    Men på den blåaste himmel drar det upp moln. Sommarlovet tar slut, semestrarna likaså. Fritidshusen ligger snart ensligt tysta. För det går inte att bo permanent i större delen av Sverige. Inte för dem som har lönearbete eller skall gå i skola. Liksom i resten av världen flyttar millioner till större orter. Och där trivs de väl bättre, eller hur?

Många barn får inte växa upp med älgar, rådjur, grävlingar, huggormar och andra djur (inte alla ofarliga). Susande skogar och glittrande fjärdar är så avlägsna som om de vore på en annan planet. Vad skulle det inte betyda för barn och vuxna om de kunde få se en gnistrande stjärnhimmel eller höra fågelsång i stället för motorbuller?
    Det här är inte oväsentligt. Ydre kommun har just informerats om en undersökning som regeringen låtit göra. Det finns plats i Sverige, gott om plats, för många nya svenskar. Men vår glesbygdpolitik ställer till det. På landet saknas arbetstillfällen. Och framför allt saknas det kommunikationer till de arbeten som finns någon annanstans.
    I Ydre har vi det ovanligt bra med vår natur och vår levande landsbygd. Vi måste vara rädda om dessa tillgångar så att Ydre är välskött, välkomnande och värt att uppleva. Kort sagt måste vi värna och stärka det mänskliga i vår bygd.

Är det rätt att göra Sverige (nästan) obeboeligt? Är detta människornas framtid?

Bengt Malm, ordf.
    21 augusti 2014

P.S. Den 18/8 intervjuades jag i P4 om den drastiska minskningen av kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.