-
Älvängens utveckling
De senaste veckorna har det varit debatt mellan Kjell-Åke Kjellberg och Jarl Karlsson om
Älvängens utveckling. Vad händer med Älvängen frågar sig Kjell-Åke och Jarl har försökt
förklara och försvara utvecklingen. Man kan verkligen ställa sig den frågan om hur det blivit
som det blivit i Älvängen. Jag har inte träffat någon gammal eller nyinflyttad Älvängenbo som
förstår eller tycker utvecklingen med ett döende centrum och ICA butikens flytt till norra
Älvängen varit bra för samhället.Jag har inte varit med på de möten som nämnts i tidigare insändare men vill lämna några
synpunkter som ledamot och ordförande i Alebyggen 2010 – 2014.
Runt 2005 gjorde Alebyggen ett strategiskt köp av cementgjuteriet i Älvängen. Bolagets tro
och förhoppning då var att Älvängen skulle växa söderut och då var det ett viktigt markköp.
Under flera år höll sedan bolaget på marken trots ett flertal förfrågningar från intressenter, för
att ge kommunen möjlighet att växa söderut.Tyvärr valde kommunen norrut och Svenstorp
området. Samtidigt behövde Swebus en uppställningsplats för sina bussar eftersom
resecentrumet skulle byggas och tog deras tidigare plats i anspråk. Alebyggen upplät då
marken till Swebuss och senare Nobina för att senare sälja området.Tanken från början med handelsområdet Svenstorp/ Älvhem var att det skulle vara
sällanköpshandel/volymhandel inte livsmedel. När detta ändrades så skrevs utarmningen av
Älvängens centrum under och här har politiker ett stort ansvar. På 15-20 års sikt när
Älvängen fortsatt att växa norrut kan det kanske bli rätt men idag är det inte så.
Faktum är ju att vi byggt en pendeltågsstation centralt i Älvängen som bara några år senare
känns helt felplacerad.Änggatan
Jarl Karlsson skriver i senaste Alekuriren att det inte fanns något engagemang för
byggnation på Änggatan efter valet 2010. Här är Jarl helt fel ute, det vet jag som dåvarande
ordförande i Alebyggen. Jarl kan ändå inte låta bli att göra en eftersläng och tyvärr är det
“Fakenews”. Sanningen är att Änggatan hade 5 olika planarkitekter under de åren vilket inte
underlättade och snabbade på ärendet. sedan kom också alla överklaganden bl.a. från
Länsstyrelsen som krävde nya utredningar om buller och vibrationer. sammantaget tog detta
lång tid vilket varit olyckligt både för alla blivande hyresgäster, för Alebyggen och Älvängens
samhälle. Nu kommer projektet att gå ut på ny upphandling i september och en realistisk
byggstart är i början av 2019 av 78 lägenheter varav 26 trygghetslägenheter.Älvängens utveckling
För Älvängens utveckling hade det varit bra och viktigt om det förslag som lanserades av
Mikael Berglund och Alliansen om att flytta delar av kommunens administration till den av
kommunen inköpta ICA fastigheten. En fastighet med miljövänlig fjärrvärme till skillnad från
Börjessons fastighet i Nödinge som majoriteten beslutade om. Tyvärr så blundade
majoriteten för Älvängens situation. Vad man kan hoppas på är att det snabbt kommer igång
någon mer byggnation förutom Alebyggens projekt på Änggatan.Sune Rydén
Kristdemokraterna-
- Dela detta: