• Anhörigstödet ska förbättras och utvecklas

Omkring 1,3 miljoner vårdar eller stödjer en närstående i Sverige.
    Det innebär en besparing på 181 miljarder kronor till det svenska samhället varje år.
    Siffrorna kommer från Nationellt kompetenscentrum (NKA) som sedan länge har ett regeringsuppdrag att utveckla stöd till anhöriga som hjälper och vårdar sina närmaste.
    För att förstå den enorma besparingen kan man jämföra med att det motsvarar fyra års kostnad för försvaret eller fyra års kostnad för föräldraförsäkringen.

Men anhörigvården sliter hårt på många som vårdar, såväl ekonomiskt som socialt och hälsomässigt. Anhöriga får täcka upp, det finns inga andra så pressen har definitivt ökat. I grunden görs det av kärlek och det är inget fel men samhället får inte profitera på kärleken och anhörigas omtanke utan måste också ställa upp.

Kristdemokraterna menar att anhörigstödet måste förbättras och utvecklas i Ale. Vi anser också att det är viktigt att det införs en äldreboendegaranti från 85 år så att man kan känna sig säker på att det finns en plats på särskilt boende den dagen man behöver detta. Vi tror också att det vore bra om man ges möjlighet att provbo på det särskilda boendet så man kan känna att man har hamnat rätt de sista åren i livet.
    2016 nekades 5000 äldre i Sverige en äldreboendeplats i tid, trots att de fått beslut om en sådan. Bristen förväntas öka till 20 000 platser till år 2030 med nuvarande byggtakt. Det är dags att bygga bort denna brist så att våra äldre kan lita på Sverige.

Birgit Andersson
    Sune Rydén