• Årsmöte 2013

Benny Strandberg och Sune Rydén

Kristdemokraterna i Ale höll sitt årsmöte på Backaviks äldreboende. Som inbjuden gäst och talare kom Benny Strandberg, kristdemokraternas regionledamot från Kungälv. Benny talade utifrån att kristdemokraterna kan, vill och vågar. Han talade om kristdemokraternas regionpolitik, att kristdemokraterna inte är ett litet parti, utan en förutsättning för alliansen. Kristdemokraterna har lagt ett budgetförslag med namnet ”se människan” och har en annan syn på människovärde i politiken. Benny informerade om att sedan 2007-2011 har kristdemokraterna lagt 34 motioner i VG och att 50 % av motionerna nu är genomförda, andra är besvarade och några är avslagna. Bra jobba för ett litet parti.

Brist på vårdplatser

För fyra år sedan krävde Kristdemokraterna en översyn av antalet vårdplatser med syftet att tillgången på vårdplatser ska motsvara behovet av slutenvård. Vår motion vann bifall och en sådan översyn genomfördes. Resultatet av utredningen visade då att det varje dag saknades 229 utrustade och bemannade vårdplatser på rätt klinik med rätt kompetens i Västra Götalandsregionen. Kristdemokraterna undrar varför händer ingenting? För kristdemokraterna är antalet vårdplatser A och O.

De systematiska överbeläggningarna på sjukhusen i regionen börjar bli en både sorglig och förödande följetång. Trots att en nationell jämförelse visar att Västra Götalandsregionen ligger 150 procent över rikssnittet på antalet överbeläggningar per hundra patienter vägrar den politiska ledningen att se allvaret i frågan.

Psykiskohälsa

Kristdemokraterna vill att attityden till psykisk ohälsa måste, genom ökad information och kunskap, förbättras och bli mer öppen, förstående och tolerant. Den psykiatriska vården skall präglas av tillgänglighet och flexibilitet utifrån den enskilde patientens behov. Såväl akut sjuka som kroniskt sjuka patienter skall, utifrån den enskilde individens behov, beredas plats där de kan få vård dygnet runt, alternativt besök och vård under dagtid, inom närsjukvården.
    Kristdemokraterna vill därför betona vikten av att alla de som lider av psykisk sjukdom eller av andra orsaker har behov av psykiatrisk vård och alla dessa människors anhöriga måste kunna få sina behov tillgodosedda genom individuella lösningar inom ett flexibelt system som ser brukaren, de anhöriga och de alldeles unika behoven och förutsättningarna. Den psykiatriska vården i vår region skall göra varje enskild person till ett mål i sig.

När det gäller årsmötes handlingarna så omvaldes styrelsen enhälligt med Sune Rydén som ordförande och Ingrid Hellberg som sekreterare. Deltagarna var mycket nöjda med den fina visningen av Backavik boende som gavs inledningsvis och framförde ett tack till personalen. Tony Karlsson, (kd) i Ale