• Distriktsstämma i Vänersborg

20140401-072159.jpg

Kristdemokraterna från Ale var på distriktsstämma i Vänersborg
    2014 fyller kristdemokraterna 50 år som parti och en som varit med från början 1964 är Ingvar Arvidsson från Ale. Stämman handlade om att fira de 50 åren och det kommande EU valet.

Ingvar berättade om de första svåra åren för ett nytt parti. Om hur man satte upp valtavlor i Ale kommun, men även i Lilla Edets och Lerums kommuner. Vid det första valet fick man ett mandat i Starrkärrs kommun. När det gäller ekonomin fanns inga pengar, det var mycket ideella insatser och lotterier för att få det att gå runt. Partiet har under alla år försökt att fokusera på det mjuka frågorna, skola, vård och omsorg. Många motioner har handlat om familjefrågor, barn och äldre. Partiets valresultat har växlat under åren och just nu har kristdemokraterna 2 mandat i fullmäktige och man hoppas på en ökning i åretsval.
    EU är en organisation för fred och handel. Den 25 maj är det EU val. Vi svenskar får möjlighet att utse 20 representanter till Europaparlamentet. Vi är övertygade om att valet är viktigt men att valet av rätt person är ännu viktigare. Det är rentav avgörande.
    Europa har ett kristet arv som präglat vår kontinent och kristdemokratin skall spela en betydelsefull roll även i framtiden. Kristdemokraterna är den största gruppen och det medför att en röst på en kristdemokrat innebär inflytande. Om vårt europeiska samhälle får byggas på en gemensam värdegrund kan EU bli känt för att unionens länder är något av en trygghetens zon för våra barn och äldre. Europapolitiken berör oss alla. Vi har haft två världskrig, Balkankrigen och nu Ukraina. EU behövs för freden. Vi vill ha politiker i Bryssel som står för hederlighet, ordning och tolerans. Vi hoppas att Aleborna tycker det här är viktigt och ger Penilla Gunther,Trollhättan din röst.

Tony Karlsson, kristdemokrat
    Spränggatan 11