• Var får man bo i miljöpartiets och vänsterpartiets Ale?

landet580pxI förra veckans Alekuriren förfasar sig miljö och vänsterpartiet över att det finns en samsyn om byggnation på landsbygden i den kommande översiktsplanen. Miljöpartiet fortsätter sin kamp för att hindra människor att bosätta sig där man vill och nu har tydligen även vänsterpartiet anslutit sig till den kampen.

Ale kommun har en vision om att det är lätt att leva i Ale, att Aleborna får livskvalitet och sköna naturupplevelser. Vi tror också att Ale kommun kommer att växa kraftigt nu när vägen är klar och pendeltågen går. Denna visionen delar ju också dessa partier.

Men i mp:s och v:s Ale så ska bebyggelsen ske centralt i Ale, på gång och cykelavstånd från pendeltågsstationen, så man slipper använda den hemska miljöboven bilen. Man kunde ju tro att åtminstone ett parti som kallar sig de gröna var positiva till landsbygden men som deras ledande politiker sa nyligen: ”man behöver inte bygga nytt på landet man kan ju försöka få tag på ett gammalt hus om man absolut ska bosätta sig där”.

Visserligen skriver man ”så inser man förstås att det finns ett intresse att bygga på vår fina landsbygd och att det kan kännas provocerande att politiker ska få bestämma var folk ska få bygga”!!

Ja vi Kristdemokrater tycker det är oerhört provocerande att politiker lägger sig i och anser sig veta bättre än vad Aleborna själv vet. Att man dessutom kan bedöma och avgöra vad som är bäst för dom att bygga och bo är rent häpnadsväckande. Alla människor vill inte bo i en tätort utan vill välja den livskvalitet det innebär att bo på landet. Dessutom så innebär ju också en förtätning av våra samhällen många gånger att de få kvarvarande grönområdena måste utnyttjas vilket inte är populärt bland alla som bor i samhället. Landsbygden är en stark sida av Ale kommun och många vill bygga och bosätta sig där. Men i mp:s och v:s värld då är det att bo centralt som gäller. Om man vill ut i vår fina landsbygd så får man göra det på helgen, om det nu går någon buss dit man vill.

Sune Rydén
    Kristdemokraterna