• Yrvaken debatt om svenska värderingar

    Debatt och insändare Magnus Jacobsson (KD): ”Ett samhälle kan aldrig fungera utan en stabil värdegrund”

    När KD bildades 1964 var det framför allt två frågor som vi blev hånade för av övriga partier och den samlade pressen oavsett politisk inriktning. Den ena frågan var KD:s betoning av förvaltarskapet och där med slutsatsen att världens tillgångar är ändliga och vi måste vara rädda om dem. Då kallades vi för sol, vatten och vindpartiet. Idag finns det inget parti med självaktning som inte beskriver sig som ett miljövänligt parti. Vi var först, vi var hånade men vi hade rätt. Ibland måste man tåla att bli hånad när man lyfter nya problemområden.

    Det andra området som vi har fått otroligt mycket skäll för, är iden om att samhället måste bygga på fasta värderingar. Framför allt socialister och liberaler har angripit oss över tid och förfäktat en värde neutral stat samt att värderingar variera över tid. Dessa relativa idéer har lett oss dit där vi är idag. Myndigheter, skolor och tjänstemän som inte vågar sätta ner foten när enskilda oavsett ursprung agerar moraliskt eller juridiskt felaktigt.

    Den relativa idétraditonen i kombination med iden om att allt är sociala konstruktioner har mer eller mindre avskaffat det personliga ansvaret vilket visar sig varje gång någon gör något kriminellt. Istället för att kräva ansvar ifrån personen har socialister och liberaler tenderat till att fundera över vad samhället har gjort för fel.

    Nu sker även här en radikal förändring. Alla partier med någon form av självaktning är ute och pratar om att det måste finnas någon form av värderingar som håller samman landet. Även här har vi i KD varit först och fått otroligt mycket skäll för att vi alltid har hävdat att samhället måste bygga på en stabil grund.

    Ur mitt perspektiv är det glädjande att debatten äntligen börjar handla om värderingar. Ett samhälle kan aldrig fungera utan en stabil värdegrund. Samtidigt är det intressant att notera hur yrvaken debatten är. Partier som inte är vana med denna begreppsapparat har börjat prata om ”svenska värderingar” utan att man definierar vad man avser med detta begrepp. Neo nationalistiska debattörer talar om nationella värderingar och den egna kulturen men även dessa grupperingar är dåliga på att exemplifiera vad de avser med dessa ord.

    I stället för dessa diffusa begrepp talar klassiska kristdemokratiska partier i hela Europa om arvet ifrån Aten, Rom och Jerusalem. Det som har skapat den svenska och europeiska filosofiska kontexten är den judiska och kristna idé-traditionen. Det är inom denna tradition som demokratin och de mänskliga rättigheterna som ligger till grund för demokratin har utvecklats. Sokrates, Aristoteles, Cicero, Jesus, Augustinus, Thomas av Aquino, Thomas More, John Locke, Jean Monnet med mera, är alla viktiga personer som har lagt grunden för den naturrättsfilosofi som inte bara Sverige och Europa vilar på, utan efter andra världskriget är detta även grunden för FN och där med hela världens samhällsgemenskap.

    I försvarandet av demokratin och de mänskliga rättigheterna, så som vi har formulerat dem i Europa konventionen och FN:s stadga skapar vi möjligheten för ett fritt samhälle där enskilda individer och grupper kan utveckla sin särart samtidigt som denna frihet inte hotar själva samhällsgemenskapen. Eller som Jesus uttryckte det: ” Vad du vill att andra skall göra mot dig skall du göra emot dem”.

    Magnus Jacobsson (KD)