• Vid kommunfullmäktige i juni beslutades…

Vid kommunfullmäktige i juni beslutades…om några viktiga detaljplaner.

Norrboda

Vid Brunna handelsområde ”Brunna Park” har tagits fram ett förslag med bostäder, skola och äldreboende. En ny vägdragning till området bakom Coop så att trafik som ska till handelsområdet inte tråcklar sig igenom bostadsområdena på samma sätt som idag. I avtalet med exploatören möjliggörs också en gång- och cykelbro över Granhammarsvägen till idrottsplatsen. En säkerhet inte minst för barn och ungdomar som ska passera den högt trafikerade vägen

Tyvärr har nu Länsstyrelsen överklagat kommunfullmäktiges beslut vilket gör att ytterligare tid behöver läggas på planarbetet.

Säbyholm

Naturbruksgymnasiet såldes till ABF som i sin tur sålde det vidare till ett privat bolag som skapat ett attraktivt bostadsområde intill en vacker natur med mycket lantlighet. Gångavstånd till Mälaren!

I området har nu en detaljplan tagits fram för nybyggnation av 140 villor och radhus samt iordningställande av bad och brygga i viken.

Kommunfullmäktiges beslut är överklagat vilket gör att ytterligare tid behöver läggas på planarbetet.

Kockbacka gärde

I inledningen av projektet ”Omdaning Bro” föddes idén att flytta Broskolan till ett lämpligare område för att fånga upp elever från såväl södra som norra sidan av järnvägen som till viss del kan tyckas dela kommunen. Integrationsmål kräver att skolor både är attraktiva till innehåll, miljö och placering. Kockbacka gärde förvärvades av kommunen och planarbetet tog vid. Nu är detaljplanearbetet framme för avgörande så att bygget kan ta vid.

Vid fullmäktige återremitterade dock oppositionspartierna frågan med en tredjedels minoritet vilket kan göras en gång per ärende. Frågan avgörs nu vid ett extra kommunfullmäktige den 24 augusti. Allt pekar på ett positivt utfall. I vanlig ordning kan planen sedan överklagas, men fullmäktiges beslut står fast om överklagan avslås. Det som händer i så fall är att frågan under tiden för överklagan fördröjs. Så nu håller vi tummarna för en ny fin skola i bästa läge!

Klockaren-Härnevihage

Detaljplanen avslogs då SD och S med stöd av MP och V motsatte sig genomförandet.