”Kalmar ska vara den trygga kommunen där vi kombinerar vurm för vår unika kulturmiljö, grönska, en levande landsbygd och en stark samhällsgemenskap. Med en hög kvalitét inom välfärden, höga nivåer av lokalproducerad kost och en uppmuntrande attityd gentemot innovationer, företagande och nya idéer bygger vi framtidens Kalmar”

• Christopher Dywik (KD), Oppositionsråd Kalmar Kommun

TRYGG UPPVÄXT

• Mindre barngrupper i förskolan och rejält höjd elevpeng.
  • Förväntansdokument för bättre samarbete mellan skolan och hemmet.
  • Bättre föräldrastöd med fysiska och digitala föräldrastödskurser on-demand.

TRYGGA MILJÖER

• Bevara, försköna och förstärk Kalmars unika historiska kulturmiljö. Nej till Foppahotellet. Nej till förtätning och förfulning. Ja till grönska och Kulturarv.
  • Bygg hållbart och barnvänligt också i socioekonomiskt utsatta områden. Prioritera villor, småhus och radhus.
  • Mer belysning och nolltolerans mot klotter, nedskräpning och skadegörelse.

TRYGGT ÅLDRANDE

• Bryt äldres ensamhet med bättre aktivering på våra boenden och träffpunkter
  • Fler trygghetsbostäder
  • Bo-ihop-garanti och tala-svenska-garanti för personalen.

TRYGG LANDSBYGD

• Stöd svenskt jordbruk. Mer svensk och lokalproducerad mat på tallriken på våra skolor och äldreboenden.
  • Stoppa vindkraft som förstör livsmiljön för djur, natur och närboende.

TRYGG VÄRDERINGAR

• Bättre integration med ett skärpt fokus på skyldigheter, arbete, språk, Sveriges traditioner och värderingar.
  • Inför Bostad först i Kalmar och tillskapa ett natthärbärge vintertid.
  • Inga bidrag till extremistiska organisationer som uppmuntrar till våld, kriminalitet eller segregation samt undergräver eller motarbetar vårt demokratiska samhälle och statsskick.

REDO FÖR EN TRYGGARE KALMARBYGD

MED HJÄRTA FÖR HELA KALMARBYGDEN

Vi kämpar för ett tryggare Kalmar där vi kombinerar vurm för vår unika kulturmiljö, grönska, en levande landsbygd och en stark samhällsgemenskap. Med en hög kvalitét inom välfärden, höga nivåer av lokalproducerad kost och en uppmuntrande attityd gentemot innovationer, företagande och nya idéer bygger vi framtidens Kalmar

• Christopher Dywik (KD)