• Översiktsplanen ute för samråd!

Under det gångna året har en grupp inom kommunen bestående av politiker och tjänstemän tillsammans arbetat fram ett förslag till Översiktsplan 2040, kort kallat ÖP2040.

En översiktsplan är ett dokument som är ålagt kommunerna att ta fram för att ge en riktlinje till den fysiska planeringen av kommunen i framtiden, och den ska förnyas under varje mandatperiod. Översiktsplanen fungerar som ett vägledande dokument till exempel om hur och var det ska byggas bostäder i kommunen, alltså hur man ska tillgodose behovet av bostäder, vilka grönområden man vill bevara och/eller utveckla, hur man avser att ta tillvara på riksintressen och så vidare. En översiktsplan är inte juridiskt bindande, men eftersom den är vägledande kan den ändå fungera som rättesnöre vid eventuella tvister eller oklarheter. Det kan till exempel vara så att man som kommun kan få bannor om man försöker bygga bostäder på ett ställe som inte är utsatt som bostadsbyggande i översiktsplanen. Det är däremot inte tvunget att bygga på alla ställen man satt som eventuella bostadsområden. Översiktsplanen är på så sätt både en guide och ett dokument som reglerar. Något som är närliggande till översiktsplan är detaljplan, alltså dokument som i sin tur reglerar specifika områden. Men dem tar vi mer om i ett annat inlägg!

Det dokument, alltså ÖP2040, som arbetet utmynnat i är nu ute på så kallat samråd. Det innebär att alla invånare får ta del av dokumentet och tycka till. Vill du som invånare i Kävlinge kommun tycka till hittar du allt material via den här länken: http://www.kavlinge.se/bygga-bo-och-miljo/oversiktsplan-2040

För Kristdemokraternas räkning har de viktigaste frågorna i arbetet med Översiktsplanen varit att arbeta för en trygg kommun som är välintegrerad; känslan ska vara att vi är en kommun, där alla kommundelar satsas lika mycket på, men på olika sätt beroende på förutsättningar och kulturarv. Vi vill se en kommun där det är lätt att ta sig mellan byarna, och där alla kommundelar behåller sin unika karaktär. Vi har sett positivt på att utveckla Kävlinge till en småstad, samtidigt som orter som Löddeköpinge och Barsebäck får behålla sin karaktär av by, men med ännu bättre service till medborgarna. Kävlinge kommun ska helt enkelt vara en kommun man vill flytta till oavsett om man önskar lite småstadskänsla med närheten till tågstationer, eller om man önskar villakvarter med bykänsla. Å, hav och natur finns och ska finnas lättillgängligt runt knuten, och åkermark ska bevaras, alltså vill vi bygga genom att förtäta och givetvis att det ska byggas hållbart för kommande generationer!

Hållbarhet är faktiskt en av kristdemokratins grunder, men det brukar benämnas Förvaltarskapstanken i ideologiska sammanhang. Förvaltarskapstanken går ut på att vi människor har ett ansvar att förvalta och ta tillvara på de resurser vi har, helt enkelt att vi tar hänsyn till kommande generationer. Vi som kristdemokrater ser vikten av att bruka och bevara, snarare än förbruka. Översiktsplan2040 är framarbetad på ett sätt som vi anser tar hänsyn till förvaltarskapstanken, men bra kan alltid bli bättre och den är inte klar förrän alla synpunkter inkommit och den har röstats igenom. Men framförallt är vi inte klara med kommunen än. Vi kommer enträget fortsätta arbetet för en ännu bättre kommun, på alla områden.

Jessica Wiederhielm,
    Partiföreträdare och fullmäktigeledamot (KD) Kävlinge

Nyckelord: Kävlinge kommun, Löddeköpinge, Barsebäck, Stora Harrie, Lilla Harrie, Virke, hållbarhet, förvaltarskapstanken, översiktsplan, ÖP2040