• Partiföreträdaren har ordet: budget, tankar och satsningar för 2022

Måndagen den 7 juni var det dags för årets budgetfullmäktige. Förra året blev processen senarelagd på grund av osäkerheter i och med pandemin. I år hölls den normala tidsramen och beslut om kommande års budget togs i juni månad, men denna gången digitalt.

Förhoppningsvis är det både första och sista gången under min politiska bana. Digitala möten har sina fördelar, när man inte annars har möjlighet att träffas fysiskt, men vi ska inte sticka under stol med att det demokratiska samtalet blir lidande. Öppenheten blir lidande när man lägger all tillit till att tekniken bara måste fungera. Osäkerheten blir stor när demokratiska beslut riskerar att åka på en nit för att någons WIFI plötsligt lägger av, eller för att Microsoft Teams (eller vilken plattform man nu använder) har lokala störningar, och ledamöter blir utkastade ur mötena på grund av tekniska problem. Vi har fantastiska tjänstemän i kommunen som gjort sitt yttersta för att organisera de digitala mötena så att det fungerat så bra som möjligt, de förtjänar verkligen en stor eloge för sitt arbete! Inte desto mindre är det betryggande att planen är att återgå till normala möten under hösten.

Vi är många som haft turen att kunna arbeta mycket digitalt under pandemin. Vi är också många som inte kunnat arbeta digitalt; som har arbeten som helt enkelt inte möjliggör för den flexibiliteten. För många av fritidspolitiker och andra yrkeskategorier har det blivit en blandning av båda. Vissa dagar har börjat med att man fått åka till jobbet, och sen avslutats med att nämndsmöten på kvällen har skett digitalt. Det kan ju kännas lite märkligt med alla olika signaler det sänder, mitt i en pandemi. Vårdpersonal har, och det tillhör väl tyvärr sakens natur, inte fått någon som helst chans till arbete på distans. Vissa lärargrupper har fått arbeta mer på distans än andra. Många har haft sådan otur att deras arbete inte bara inneburit att de inte kunnat arbeta på distans, utan de har blivit permitterade eller arbetslösa. Vi i Kävlinge kommun har dock överlag klarat oss bra, trots allt. Men det är ju en klen tröst för den som sitter där permitterad, eller för den som blivit smittad av covid-19 på arbetsplatsen eftersom man inte kunde jobba hemifrån.

För att återgå till kommunpolitiken och budgetfullmäktige kan man ställa sig frågan; vad är kommunpolitikens roll i detta? Vad kan vi på kommunal nivå göra för att hjälpa? För mig personligen som kristdemokrat ska politiken alltid fungera möjliggörande för människor. Möjliggörande – inte styrande. Politiken ska inte gå in och peka med hela handen och säga åt invånarna vad de ska göra, och inte heller använda skattepengar för att försöka tvinga in människor i fåror de inte vill vara i. Politiken ska istället säga: “vi hjälper till och ger dig de här valmöjligheterna och förutsättningarna, vilken väg du väljer är sedan upp till dig”. Rent konkreta saker som gjorts under pandemin är till exempel att våra gymnasieungdomar under sin distansundervisningstid fått chans att hämta lunch hos lokala restauranger och matställen. Det har gett en fördel både för eleverna och de lokala näringsidkarna. Ett utmärkt exempel på politiken som möjliggörare; ingen har tvingats att hämta mat på något ställe; men möjligheten har funnits där. Valfriheten har funnits där.

Av den anledningen är jag som kristdemokrat otroligt nöjd med de direktiv Alliansen i år fått igenom för budgeten 2022. Vi satsar på sådant som vi märkt kan underlätta ännu mer för människor i vardagen. En satsning är att vi avsätter totalt 18 miljoner kronor till 2024 för förbättring av våra utemiljöer. Planen är att utemiljöerna ska göras attraktivare och mer tillgängliga. När människor i större utsträckning behöver träffas utomhus är det politikens uppgift att underlätta vardagen för människor. Det har också lagts ett direktiv för att satsa på ännu bättre folkhälsa; ju friskare invånare, desto större möjligheter för alla att utvecklas och nå sina drömmar. Vi har också lagt ett bredbandsutredningsdirektiv; för att på sikt borde alla kommunens invånare ha möjlighet till snabb och trygg internetuppkoppling. Inte minst skolarbete kräver idag att man har tillgång till internet; inte bara för distansundervisning, utan även för att många uppgifter läggs upp på digitala plattformar och lämnas in via digitala plattformar. En viktig kärnfråga för oss kristdemokrater är skolan, utbildning för unga; då måste vi också ge alla unga möjlighet att på bästa sätt ha tillgång till de verktyg som behövs.

Men det bästa av allt är att vi gör de här satsningarna utan att ens ha en tanke på att höja skatten; det behövs nämligen inte. Kvalitet handlar ibland om pengar, absolut, men inte alltid. Många saker kan man göra utan att slösa med skattebetalarnas pengar. En grundpelare för oss i KD Kävlinge är att kärnverksamheterna ska prioriteras, samtidigt som man handskas varsamt med skattepengar. Oppositionen med Socialdemokraterna i spetsen vill gärna få det att se ut som om det vore annorlunda; att kvalitativa satsningar endast kan göras om man höjer skatten. Socialdemokraterna har också flera gånger uttryckt just en önskan om skattehöjningar. Med KD i den styrande Alliansen finns det aldrig på kartan att höja skatten när kvaliteten kan säkras med nuvarande eller lägre skattesats.

Jessica Wiederhielm

Partiföreträdare och fullmäktigeledamot (KD) Kävlinge