• 2023 – en ny politisk verklighet

När vi tagit oss igenom pandemin började många andas ut. Sedan kom Rysslands anfallskrig mot Ukraina som fått stora ekonomiska konsekvenser för alla medlemsländer i EU, och har påverkat många samhällssektorer. 2023 förvärrades läget genom terrorangreppet på Israel

En ny försvarspolitik har tagits fram i Sverige och vi har tvingats lämna en mer än 100-årig tradition av fred och alliansfrihet för att söka medlemskap i försvarsalliansen NATO. Globalt upplever vi hur demokratierna angrips av diktaturer med maktkoncentration, självförhärligande och med obefintlig respekt för människovärdet.

Lögn och desinformation har alltid funnits, men har i IT-åldern blivit ett nytt vapen som vi måste förhålla oss till.

I Sverige har fokus under året legat på försvar, energiförsörjning, klimat, och bekämpande av gängbrottsligheten. I kommuner och regioner har ekonomin blivit mycket ansträngd.

Det är på många sätt  ett ganska mörkt år vi lämnar bakom oss.

Nyorientering i politiken

De gamla blockgränserna fungerar inte alltid.  Inget parti har längre egen majoritet, och för att få igenom så mycket som möjligt  måste nya majoritetskonstellationer sökas

En orolig omvärld och ett mycket ansträngt ekonomiskt läge gjorde att  Kristdemokraterna i Lund tillsammans med M och S sökte breda blocköverskridande  lösningar.  Med våra två mandat fick KD representation i alla nämnder utom 1, och vi fick vårt första kommunalråd.   De delar där vi inte var eniga hölls utanför partiöverenskommelsen, och vi  kunde  därför väcka motioner på dessa områden . För att få full majoritet valde vi vänsterpartiet som stöd, och  i början undrade vi , precis som de andra partierna hur allt skulle falla ut.  Det vet vi nu. Det har fallit ut långt över förväntan, och vi har kunnat få genomslag för vår politik tillsammans med de andra. Kommunfullmäktige ägnar sig nu åt sakpolitik,  ideologierna spelar roll som tidigare, men alla är villiga att gemensamt arbeta för lundabornas  bästa.

Vårt kommunalråd Hedvig Åkesson  ryckte in som ordförande för en dag i KS

Så här tycker några av våra företrädare i nämnderna.

Elias B, Johansson Ledamot i Barn och Skolnämnden

Lund är en fantastisk skolkommun och vi kan vara stolta över att ha så fina skolor med kompetenta medarbetare. Resultaten och trivseln är fortsatt hög vilket är glädjande.  För min och KD:s del har barnen alltid legat i fokus. Det är i första hand dem vi arbetar för. Att se varje barn som en individ och inte bara som siffror i statistik och diverse presentationer är otroligt viktigt. Tillsammans med styret har vi satsar mer på fysiska läromedel för att fler elever ska få tillgång till böcker och inte bara digitala läromedel, en satsning på 20 miljoner kronor till fler lärare och en ny strategi för att få hemmasittande elever tillbaka till skolan och 10 miljoner extra pengar till bland annat skolmaten. Viktiga satsningar som kommer att göra skillnad för våra elever.

2023 har också varit ett år som präglats av ekonomiskt ansvarstagande i en orolig ekonomisk tid. Lund och många andra kommuner står inför vikande barnafödande och ett stort överskott av skolplatser, vilket har lett till att vi genomfört en rad lokalförändringar under vintern. Jag känner mig trygg i att dessa lokalförändringar kommer att landa väl, vi har som sagt fantastiska verksamheter i vår kommun som står redo att ta emot elever från skolor där intagen stoppas. Det rör bland annat Oskarskolan, Mårtenskolan och Apelskolan.

Jag tackar för 2023 och ser fram emot 2024 och att fortsatt få arbeta för alla Lunds barn och unga.

***

Johanna Rosen                         1ste vice ordf i Miljönämnden     ers Konnunfullmäktige

Året i miljönämnden har präglats av miljöengagemang och samarbete från alla partier. Vi har uppdaterat den viktiga kemikalieplanen, genomfört luftmätningar på 9 förskolor, varit  värdar för Sveriges Miljökommuner med Miljödagar och program med fokus på hållbarhet och energiförsörjning. Varje detaljplan har  granskats med tyngdpunkt på dagvattenhantering, gröna tak och buller. Året har präglats av en god samarbetsvilja där KD, S och Moderaterna dragit åt samma håll.

Gustaf Hamilton                ledamot i Byggnadsnämnden

I Byggnadsnämnden har KD suttit med i gruppen av S och M. Med KD:s ambition att inte planera för byggnation på åkermark har KDs röst blivit hörd. Dels i översiktsplaneringen, dels i utförandet av detaljplanerna. KD har också stöttat S och M med att förtäta där det går i byarna och i Lund. -En eloge till tjänstemännen i deras försök att hitta platser att förtäta på i Lunds kommun! I övrigt har KD vid ett flertal tillfällen påpekat att byggnation  i sig inte är ett självändamål. Stadens uttbygnadstakt bör övervägas.

KD:s röst gör sig hörd!

Gunnar Brådvik   ledamot       Kultur och Fritidsnåmnden            ers Kommunstyrelsen

Det har varit många diskussioner om kulturarrangemang i Kultur- och fritidsnämnden. I början av året avskaffade SM med stöd av L konstutskottet i nämnden, varför förvaltningen nu har fri hand att köpa in konst för miljontals skattekronor utan att politikerna eller allmänheten kan vara med och påverka konstinköpen.
    En annan omdebatterad fråga har varit stadshallen. Efter renoveringen av denna visade det sig att stadsorkestern inte längre kunde hålla sina konserter där. KD har tillsammans med Mp och FNL drivit att man ska utreda hur man skulle kunna återställa scenen i stadshallen. Tyvärr har vi ännu inte fått något gehör för detta från övriga partier, med undantag för V.

Gunnar Linde ledamot tekn nämnden

Här är några axplock från året:

Tekniska nämnden beslutade om en ny Trafiksäkerhetsstrategi för 2024-2027 med fem fokusområden. Säker gångtrafik, säker cykeltrafik, säker motorfordonstrafik, säker spårväg samt ungas rätt till säker mobilitet.

Nya resevillkor för färdtjänsten beslutades.

En del av Vildandsparken står övergiven sedan en förskola revs. Nämnden beslutade att ytan ska iordningställas som parkmark under 2024.

Nämnden tog beslut att ge förvaltningen i uppdrag att handla upp entreprenad för att bygga temalekplatsen Tippen på Sankt Hans backar.

Den ombyggda amfiteatern på Sankt Hans backar invigdes den 17 juni.

Tekn för fick i uppdrag att bygga tre nya utegym på Nöbbelöv, i Per Johans park/Värpinge och på Östra torn

Tekn dir har fått i uppdrag att förhandla med Trafikverket om övertagande av väghållaransvaret för genomfartsvägarna i Södra Sandy att underteckna och Genarp. Detta för att framöver kunna skapa säkrare trafikmiljö för oskyddade trafikanter. Vi beslutade att en dialog om hastighetsbegränsningar i Revinge by ska genomförs. Medborgarna i Revinge by har haft möjlighet att inkomma med  synpunkter på det utarbetade förslaget att införa hastighetsbegränsningar 30 och 40 km/h i Revinge by.

Dan Backman ledamot Vård och Omsorgsnämnden

Samarbetet i nämnden har varit utan problem.  Kommunens satsning på arbetsmarknadsåtgärder är värd att framhålla och påverkar nämndens verksamhet positivt.  Undersköterskorna har fått en skyddad titel och i vår kommun har de fått  ett välkommet ekonomiskt extratillskott. Lös min insändare om språkkunskaper i vården  i Sydsvenskan