• Stina Brännström Johansen

    Stina Brännström Johansen

    Stina Brännström  Johansen

    är vice  ordf i KD Malmö. Hon har en omfattande mnedritlista, och arbetar nu som kurator på en stor skola i Malmö.  Här kommer några stolpar från hennes föredrag  i

    FOKUS PSYKISK OHÄLSA

    Många barb  mår dåligt. Just nu står 24.000 barn och unga i kö till BUP. Väntetiderna är oacceptabelt långa

    Orsaker till psykisk ohälsa är inte helt lätt att hitta, men Folkhälsomydigheten menar att några orsaker är:
    • Brister i skolans funktion
    • Press på grund av de ökade kraven på arbetsmarknaden

     

    Skolan behöver stärkas
    En bra skola är en av de största skyddsfaktorer ett barn har
    Bara 80% procent av niorna från Malmö kom in på gymnasiet, dvs ung 700 malmö-elever hade inte godkända betyg Det finns lärare som är frestade att sätta ”snällbetyg” på eever för att de ska få en gymnasieplats de egentligen inte har betyg till. Men detta är fel väg: eleven kommer kanske in på gymnasiet, men klarar inte kraven och tvingas avbryta studierna, och upplever ett dubbelt misslyckande. Den rätta vägen är att i stället satsa mer på skolan, mer på lärarna.

    Jämför man med Lund kommer över 90% av niorna i Lund in på gymnasiet

    Sklan behöver stärkas
    -Det fiins ett klart samband mellan låga skolprestationer och ökad risk för psykiska problem
    Andra faktoreer som påverkar negativt är obbning i skolan, som ökar risken för dåligt psykiskt mående

    Faktorer som minskar risken för psykisk ohälsa i skolan: Kristdemokratisk politik och värdegrund:
    1. Lärare som ger ett gott socialt stöd
    2. En känsla av god samhörighet med skolan

     

    Skolan behöver stärkas:
    En god relation till en trygg vuxen som är tydlig i sitt ledarskap i klassrummet skapar trygghet. Samverkan med hemmet är viktigt.

    Maxtak för hur många elever som får finnas i en skolklass
    Maxtak för hur många elever en kurator får ha ansvar för.

    MOBBNING
    Skiolor jobbar på olika sätt: Antimobbningsprogram som Friends, Oleweus eller Farstametoden. Andra jobbar utifrån skolans egna värdegrundsarbete.
    Viktigt att förankra antimobbningsmetoden bland lärare och elever.
    Gör grundliga undersökningar om just din skolas utmaningar och problem. Välj arbetsmetod efter denna research.

    Föräldrar – viktigaste skyddsfaktorn i ett barns liv
    Anknytningsteorin
    Flexibel föräldraledighet Barnomsorgspeng

    Kvaliteten på förskolan – påverkar barns utveckling
    – 89% av alla tvååringar går i förskolan
    55 procent av de allra minsta barnen går i grupper som är långt över Skolverkets rekommendationer.
    – max 11 barn i småbarnsgrupperna – fokus på trygghet och anknytning
    – Forskning visar att en uppväxt med trygg anknytning gör oss trygga som vuxna och ger bättre hälsa

    Lär av Finland:  Finland ”kopierade” svensk skola på 60 talet. Därefter har de inte ändrat något, och därför har de idag en bra skola

    Lär av Norge:  Norge behövs Masterexamen för att li kärare. Kraven för att komma in på lärarutbildnin stärks. I Sverige gör man tvärtom: Kraven på lärarna är så låga att kunskaperna inte räcker till för att kunna undervisa eleverna.