• Motion: Ingen ska behöva tacka nej till en anställning

2016-03-09
    Ingen ska behöva tacka nej till en anställning p.g.a. för lång väntan i kö till barnomsorgen.

Bakgrund:
    ”Platens nya köregler ger klirr i kassan för Motala kommun. Personer som får jobb på orten och saknar pendlingsmöjlighet får förtur. Förra året gjorde bostadsstiftelsen Platen om sina regler om köplatser och förturer till deras lägenheter. Då infördes en ny typ av förtur.

– Det kallas arbetsförtur. De som kan visa att de har fått anställning i Motala och som inte bor så att de har pendlingsavstånd till det nya jobbet kan få förtur, säger Ulf-Henrik Östlund och fortsätter:

– Vi vill ju göra vad vi kan för att kommunen ska få in nya skattepengar och nya invånare.”
    (citat från MVT artikel Nyanställda får förtur hos Platen 2016-02-11)

Kristdemokraterna i Motala ser väldigt positivt på arbetsförturen beskriven ovan. Ett antal sjukvårdsanställda som fått jobb har redan utnyttjat förturen via Platen. Även ett antal företag har anställda som lyckats lösa boendet genom bostadsstiftelsens försorg. Vi är givetvis positiva till att Platen hjälper till att öka invånarantalet och skatteintäkterna.

Men vår kommun bör också hjälpa företag som behöver få hit arbetskraft och rätt kompetens på andra sätt. Barnfamiljer är en naturlig målgrupp i vår ambition att öka inflyttningen till orten. Därför är det naturligt att reflektera över andra typer av hinder för denna målgrupp. För en barnfamilj är det viktigt att inte köer till förskolan behöver bli ett hinder för anställning. Att väntetiden idag är upp emot 4 månader är inte tillräckligt bra om vi jämför med andra orter. Signalvärdet i en mer konkurrenskraftig servicegaranti än nuvarande 4 månader är stort när potentiella inflyttare surfar in på motala.se.

Kristdemokraterna i Motala föreslår därför att kommunfullmäktige beslutar:

att Motala kommun snabbutreder möjligheten att på kort sikt etablera ett antal platser som finns i beredskap inom barnomsorgen för att på kort varsel kunna erbjudas till nyinflyttade

att Motala kommun arbetar för att med hjälp av en mer effektiv platsberedskap kunna sänka den nuvarande servicegarantin för barnomsorgsplats från 4 månader till 3 månader

Kristdemokraterna Motala
    Jan Gyllenhammar                         Erik Forslund