• Steg 4 – Alla som kan ska få jobba!

steg4
    Alla måste få känna sig behövda. Att sänka arbetslösheten handlar inte bara om samhällsekonomi, det är lika mycket en fråga om en meningsfull tillvaro och egen försörjning. Vi vill ha ett samhälle som tar vara på människors möjligheter och inneboende förmåga. Vi vill ha trygghetssystem som med rätt insatser och stöd hjälper fler att gå från arbetslöshet till jobb. Den som saknar förutsättningar att jobba ska ges en trygg försörjning.

Människor kan inte alltid vara starka. Vem som helst kan drabbas av sjukdom, förlora jobbet, eller råka ut för andra saker som gör att man behöver stöd. Kristdemokraterna menar att ett mänskligt samhälle måste bygga på en solidaritetsprincip som ser till att alla människor kan känna sig trygga. Sjukförsäkringen och a-kassan ska finnas där för den som blivit sjuk eller arbetslös och därför inte kan försörja sig och sin familj. Den som saknar förutsättningar att jobba ska ges en trygg försörjning. Motsatsen är ett samhälle byggt på principen om den starkes överlevnad, och det är allt annat än mänskligt.

Socialförsäkringssystemen ska ge ekonomisk trygghet under den tid vi inte kan arbeta, men också vara inriktade på att människor så snart som möjligt ska kunna återvända till ett arbete. Alltför länge var Sveriges sociala skyddsnät så mjuka att det var omöjligt att studsa upp igen. Vi vill ha trygghetssystem som omfattar alla och som hjälper fler att gå från arbetslöshet till att ha ett jobb. Som ger möjligheter att förverkliga drömmar, utbilda sig, satsa på en ny karriär. Som, med hjälp av rätt rehabiliteringsinsatser och stöd, ger fler chansen att gå till jobbet igen.

De förändringar av socialförsäkringsreglerna som vi har genomfört har väckt mycket debatt. Stora förändringar leder alltid till oro och fara för att enskilda hamnar i kläm – något man måste vara ödmjuk inför. Trots farhågor om att människor skulle slås ut så har förändringarna visat sig vara ett kliv i rätt riktning. Människor som tidigare skulle ha slussats ut i förtidspension har nu fått jobb och klarar av att stå på egna ben. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att de som faktiskt saknar möjligheter att försörja sig själva även i fortsättningen får stöd från samhället.

Ovanligt många personer kommer att gå i pension under de närmaste åren. Det kommer att innebära en stor efterfrågan på arbetskraft, och då är det viktigt att vi hittar fler vägar in för dem som i dag står längst bort från arbetsmarknaden. Lågutbildade ungdomar och nyanlända invandrare måste genom smidiga regler, skräddarsydda kurser och bra coachning ges bättre möjligheter att få jobb. Vi vill göra det enklare för människor med funktionshinder att kunna ta ett arbete. Genom att satsa på såväl akademisk som yrkesinriktad utbildning och ett utökat lärlingssystem vill vi skapa större möjligheter för dem som i dag har svårt att få ett jobb.