• Vi är redo att förändra Östhammar

– Vi är redo att förändra! Den som röstar på KD får en stark röst för familjen och de äldre i kommunfullmäktige, säger Sabina Stål, förstanamn på kommunvalsedeln.

Som mamma till fyra barn och verksam i familjens tryckeri- och profilklädersföretag blir det naturligt nog inte mycket fritid för Sabina Stål. Trots det har hon valt att engagera sig som fritidspolitiker. Vi hinner med en intervju när hon kommit hem från jobbet som butiksföreståndare och har gett barnen mat. Då finns det en liten lucka innan de ska nattas. Familjen bor i Alunda, dit Sabina kom som nioåring.

– Första intresset för politik fick jag nog redan i skolan. En lärare provocerade oss att tänka själva och ta reda på hur man kunde förändra samhället. Men när det var dags för mig att rösta första gången frågade jag ändå mamma hur hon skulle rösta och så gjorde jag likadant.

– Det var när är jag fått mitt tredje barn och vi skulle ta ut föräldraförsäkringen som det blev aktuellt igen. Min man är egenföretagare och hade ganska få anställda. Han kunde bara inte ta ut sin föräldraledighet, då hade firman gått i konkurs.

Att få en större valfrihet så att familjen själv kan välja det som passar deras situation bäst avgjorde att hon hamnade hos KD 2017.

– Jag testade en sådan där valkompass och den sa att jag låg närmast KD. Jag läste partiprogrammet och de slogs för alla mina hjärtefrågor – barnen, de äldre, familjerna och tryggheten.  Jag ville vara med och förändra saker, säger Sabina som är social, utåtriktad och inte är rädd för att säga vad hon tycker.

– Det ska inte sitta några politiker i riksdagen eller i Rosenbad och bestämma hur familjen ska sköta sin barnomsorg. Det begriper familjerna själva allra bäst. Alla familjer har inte samma förutsättningar. Jag är emot all centralisering, och en KD-princip är att beslut ska tas så nära dem det berör som möjligt.

Redan efter valet 2018 fick hon sina första politiska uppdrag, i kommunfullmäktige och barn- och utbildningsnämnden. Hon har även haft uppdrag inom regionen, och påpekar att hon inte är någon enfrågespolitiker.

– Tyvärr har majoriteten lagt ner två skolor på landsbygden bara under den här perioden, och nu diskuterar man Ekeby skola. Problemet börjar emellertid inte när man pratar om att lägga ner, problemet uppstår när vi inte lyckas göra landsbygden attraktiv långt tidigare. Man drar undan mattan bit för bit.

– Jag vill väcka frågan om hur ska vi utveckla istället för att avveckla landsbygden. Barn och äldre ska kunna leva på landsbygden likaväl som i tätorterna.

– Östhammar är en fantastisk kommun, med både hav och inland. Vi har naturreservat och ett fint läge med närhet till Uppsala och Arlanda. Här borde det finnas växtkraft, men vi måste växa lagom och definitivt inte genom några höghusområden, säger Sabina.

En sak som varit ett ständigt återkommande problem i Östhammars kommun och som har debatterats länge är bristen på vatten och avlopp. I Alunda råder det till exempel byggstopp eftersom man ännu inte löst den frågan.

Ett annat problem som Sabina ser är att kommunen har fem tätorter – och alla vill ha allt!

– Det klarar vi inte, och vi politiker kan inte hålla på och lova allt bara för att bli omvalda. Vi måste satsa på att ha en bra kärnverksamhet och se till att skola och äldreomsorg fungerar. Statistiskt i landet har vi låga skolresultat, vilket kan vara ett resultat av att vi haft för stora klasser och låg personaltäthet.

Sabina tycker att man måste se människan även i det politiska arbetet. Hon har själv jobbat inom äldreomsorgen och vården och menar att det finns mycket som kan bli bättre.

– När vi inte sätter människan främst blir de äldre drabbade, likaväl som skolbarnen som tvingas gå i för stora barngrupper eller slussas till större skolor.

Genom att hennes man är egenföretagare har Sabina också en god inblick i företagandet i kommunen. I den ranking som Svenskt Näringsliv gör varje år om företagsklimatet hamnar Östhammar på 266:e plats av 290 kommuner.

– Där finns det förbättringspotential!

– Jag upplever också att vi politiker kanske behöver lägga oss i lite mer. Kommunen har en tendens att vara väldigt tjänstemannastyrd, säger Sabina till sist.

PERSONLIGT

Namn: Sabina Stål
    Bor i: Alunda
    Ålder: 31 år