• Seniorernas Julfest

Gammal

Jultradtitioner på bonska, livet i Jörn och Stures livsresa.

Rubriken rymmer det mesta förutom att detta var den sedvanliga julfesten för KD Seniorerna

i Skellefteå som dessutom hade julgröt med tillbehör på menyn.

Prästen Åke Hägglund är den givna talaren då det gäller vårt dialektspråk, och hans berättelser

om jultraditioner som Lucia och Julevangeliet gav oss en intressant inramning för vårt julfirande.

Håkan Lundberg från Jörn förde oss in på dagens verkligheter, då Jörn är en plats som ständigt tar emot nya utmaningar för att ge mänskligt stöd åt människor på flykt. 2022 i februari kom många Ukrainare till det nya hotellet i Jörn, som Örjan Berglund Jörns eldsjäl nr.1 -har byggt upp. De har nu i höst placerats ut över vårt land, men Jörn saknar inte människor som väntar på beslut . Det finns personer som väntat upp till 11 år på besked, men nytt är att nu kan kvinnor och barn räkna med uppehållstillstånd om de kommer från Afganistan. Något som behöver uppmärksammas är att det personliga bidraget för mat och kläder inte har höjts sedan 1988 utan är 61 kr./dag , och har de fått nedsatt stöd är det endast 47 kr./dag. 33 år utan höjning av den summan, det är inte klokt!!

Sture Lundkvist som förlorade det mesta av sin syn vid en bilolycka i sin ungdom läste dikter som han har skrivit ner, samt berättade om sitt liv ,som trots svårigheter och motgångar ändå gett honom

ett positivt sätt att leva.. Och livskraft i gemenskap med andra. KD Seniorerna önskar vara en sådan gemenskap, som ger livskraft för äldre i vårt samhällsbyggande .

LS