• Vår vision för Skellefteå

Barn och ungas uppväxtvillkor påverkar förutsättningarna för hur vår kommun och samhället i stort ska utvecklas. Människor som har balans i tillvaron och mår bra lär sig mer och presterar bättre. Hemmiljön, familjelivet och uppväxtförhållandena påverkar vår hälsa och livskvalitet. En sund och framgångsrik utveckling måste därför utgå från familjens villkor och vardag, oavsett hur familjen ser ut. Ingen människa kan fungera optimalt i sina olika roller i livet om man inte har balans i tillvaron.

Vi kristdemokrater vill att Skellefteå kommun ska vara det självklara valet att flytta till och bo kvar i oavsett vilken familjekonstellation du lever i eller vilket stadium i livet du befinner dig i. En barnomsorg med valmöjligheter där barnens bästa sätts i främsta rummet. En skola där kunskapsnivån är hög och eleverna kan känna sig trygga och där lärarnas roll uppvärderas. Ett gott företagsklimat som skapar en dynamisk arbetsmarknad. En bra tillgång och blandning av bostäder både i stan och på landet. Möjligheten till bra fritidsaktiviteter och ett rikt kulturliv. Och inte minst en värdig äldreomsorg som gör det möjligt för våra äldre att bo kvar i kommunen livet ut.

Vi ser vikten av att arbeta med integrationen så att våra nya invånare känner sig välkomna i kommunen och känner att de kan bidra med sina erfarenheter och sin kunskap för att göra vår kommun ännu bättre. Som kristdemokrater tycker vi att det är självklart att alla i vårt land och vår kommun ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.

En attraktiv stadskärna och en levande landsbygd är båda lika viktiga för en välmående kommun . En kommun där det ska kännas lika självklart att bosätta sig i staden eller på landet, beroende på vilka komponenter som är viktiga för just dig och din familj. Vi har en fantastisk natur runt omkring i kommunen och en stadskärna med all potential att göra dynamisk och levande.

Vi kristdemokrater vill jobba för en förbättrad folkhälsa och en meningsfull fritid för Skellefteåborna. Vi vill satsa tidigt med mer fysisk aktivitet i skolan och spontanidrottsplatser i bostadsområdena. För att sedan fortsätta uppåt i åldrarna med bland annat en friskvårdspeng för gymnasieungdomar och en utbyggd aktivitetspark på folkparksområdet i Skellefteå. Vi ser sambandet mellan god fysisk hälsa och en förbättrad psykisk hälsa. För oss kristdemokrater är barn och ungdomars uppväxtvillkor och välmående det som ska genomsyra politiken och därför ser vi satsningar på folkhälsan som oerhört viktiga.

Det övergripande målet måste vara att skapa ett samhälle på lika villkor för hela befolkningen, oavsett bakgrund och egna förutsättningar. Det handlar om människor och människors lika värde. Varje människa har rätt att känna delaktighet och ha god tillgänglighet. Det innebär också stor öppenhet för mångfald och tolerans för olikhet.

Skellefteå ska vara det givna valet och världens bästa kommun att växa upp i.

Kristdemokraterna i Skellefteå