• Nä, feminist har jag väl aldrig känt mig som…

Nä, feminist har jag väl aldrig känt mig som. När jag däremot läser om Kristdemokratisk feminism känns det riktigt gott i magkänslan.
    Det är ju det här som är så viktigt, allas LIKA oinskränkbara värde.
    Nedan följer lite klokheter jag känner mig stolt och glad att få förmedla. Detta jobbar KDK- Kristdemkokratiska Kvinnoförbundet för. Kom gärna med du också, man som kvinna, ung som gammal och allt som finns däremellan.

Ditt medlemskap (kostnad:några tior) gör skillnad för oss alla och för ett jämlikare samhälle på allas lika villkor, där vi med ödmjukhet, envishet och bestämd övertygelse kan lyfta varandra. Kontakta mig eller så finns kontaktuppgifter på en av bilderna. Vill du ha ett eget häfte, kontakta mig även då så hjälper jag dig.

Från nya häftet om Kristdemokratisk feminism:
    Kristdemokratiska Kvinnoförbundet vill tydliggöra vad kristdemokratisk feminism är. Kvinnor och män ska ha likvärdiga förutsättningar och villkor för att kunna utveckla sin fulla potential. Jämställdhet är att människan, oavsett kön, har makt att forma sitt liv utifrån sina egna önskemål.

Vi är kristdemokratiska feminister och anser att grunden för jämställdhet mellan kvinnor och män är alla människors lika och okränkbara värde.

Feminism innebär för oss en ömsesidig respekt och att vi erkänner varandras lika värde. Vi gör egna och självständiga val. För Kristdemokratiska Kvinnoförbundet finns det inte utrymme för mansförakt.

För oss är det ingen framkomlig väg att bekämpa den andre. Ett samhälle bygger på ett samhällskontrakt där vi hjälps åt att underlätta livet för varandra.

I dagens samhälle har feminism fått många olika betydelser och uttolkningar. För oss är det därför viktigt att förklara hur vi ser på, och tolkar feminism utifrån kristdemokratisk ideologi.

Kristdemokraterna Söderköping

Evelina Nilsson,