• Om KD

KD i Täby

Partiavdelningen för KD i Täby är en förening som har 125 medlemmar. Vi finns representerade i kommunfullmäktige med två mandat och sitter med i den styrande majoriteten som består av en helig allians, dvs kristdemokraterna tillsammans med moderaterna, liberalerna och centerpartiet. Kristdemokraterna har ett kommunalråd samt en ordinarie och en ersättarplats i samtliga nämnder i Täby. Sedan valet 2014 har vi ansvaret för arbetsmarknad och näringslivsfrågor i kommunen och arbetar dessutom aktivt med våra fokusfrågor som är, familj, jobb, vård och omsorg samt trygghet.

Fakta om partiet

• Partiets ordförande heter Ebba Busch Thor.
    • Vi har 22 riksdagsledamöter.
    • Kristdemokraterna fick sitt första riksdagsmandat 1991. I det senaste riksdagsvalet fick Kristdemokraterna 4,6 % av rösterna. Vi har drygt 20 000 medlemmar. Vi är organiserade i 26 distrikt. Ett distrikt omfattar oftast ett län. Kristdemokraterna är representerade i 236 kommuner. Våra lokala representanter hittar du här.
    • I partiet finns också ett kvinnoförbund, ett ungdomsförbund, ett studentförbund och ett seniorförbund.
    • År 2005 startade organisationen KIC – Kristdemokratiskt Internationellt Center  som arbetar med demokratibistånd. De stödjer andra kristdemokratiska partier. I diktaturer stöttar de demokratirörelser som befinner sig i opposition.
    • Kristdemokraterna är representerat i EU-parlamentet av Lars Adaktusson. På europeisk nivå utgör Kristdemokraterna en del av EPP – European People´s Party – en sammanslutning av kristdemokratiska partier i Europa.

Engagera dig du också – bli medlem idag!