KRISTDEMOKRATERNAS VIKTIGASTE FRÅGOR

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman.

• Barn och familj
  • Jobb och äldres ekonomi

Vad vill vi Kristdemokrater

Följ oss på Facebook!

SE DOKUMENTÄREN: Davids resa till Europaparlamentet”Född med en grav funktionsnedsättning. Ger aldrig upp. Sätter världsrekord. Startar företag. Bildar familj. Engagerar sig. Inspirerar andra. Gör skillnad. Det här är David Lega från vårt medlemsparti Kristdemokraterna i Sverige.”Så inleder EPP den dokumentär man gjort om David Lega, en av våra europaparlamentariker. EPP - European People's Party är den kristdemokratiska partigruppen i Europaparlamentet. Du kan se dokumentären med svensk text här: youtu.be/uMW9JQuyxZYDu kan se dokumentären i original, utan svensk text här: fb.watch/85NW4SsVWb/ ... See MoreSee Less
View on Facebook
💙KD 30 år i riksdagen! Idag är det 30 år sedan Kristdemokraterna kom in i riksdagen. Och inte bara det. Vi gick rakt in i regering. Vi har varit en del av alla borgerliga regeringar sedan dess och det kommer vi vara fortsatt också. Om knappt ett år är det val. Sverige behöver en ny riktning, en ny politik och en ny regering.Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less
View on Facebook
SVERIGE BEHÖVER EN NY REGERINGKD vill ingå i en regering som kan skilja viktigt från oviktigt. En regering som jobbar för att Sverige ska fungera. Som prioriterar välfärdens grundfrågor istället för symboliska prestigeprojekt. Den nuvarande regeringen, med Socialdemokraterna och Miljöpartiet i spetsen, har misslyckats på punkt efter punkt inom områden där ingen regering får misslyckas. Sverige behöver en ny regering. Några av våra viktigaste frågor:🟦 Vården i Sverige är högklassig, men vårdköerna har skenat. Vi vill skapa en nationell vårdförmedling, så att den som väntat länge inte ska vara bunden till hemmaregionen, utan kunna få vård var som helst i landet.🟦 Sveriges system med 21 regioner har sina rötter i 1800-talets verklighet. Vi vill att staten ska ta över ansvar och finansiering. Tjugoen parallella vårdorganisationer ska bli en.🟦 Polisen i Sverige gör ett bra jobb utifrån förutsättningarna, men de är för få. De behöver bli fler och de måste få bättre verktyg. 🟦 Tiden när andra partier skrattade åt vårt förslag om många nya poliser och polisanställda är över. 🟦 Sverige drabbas hårt av gängkriminalitet och skjutningar. Vi har gett regeringen många förslag, men de hamnar ofta på hög. De gängkriminella måste punktbevakas. Därför behövs nya och ändrade lagar och hårdare straff. 🟦 Vi är oroade för landsbygden och små orter, det vi kallar hjärtlandet. Många vill bo på landet och politiken måste ta landsbygdsutveckling på stort allvar. Man kan inte sitta i städerna och ta beslut som gör det svårt att bo på landet. 🟦 Arbetslösheten riskerar att bita sig fast med utanförskap som följd. Inte minst för att regeringsunderlaget saknar gemensam riktning. Sverige kommer att behöva kraftfull arbetsmarknads- och skattepolitik under kommande år.🟦 Äldreomsorgens problem har blivit tydliga under pandemin. Det behövs reformer för att bibehålla och höja kvaliteten, förbättra den medicinska kompetensen, bygga fler äldreboenden, bryta ensamheten, förbättra arbetsvillkoren för personalen och öka inflytandet för de äldre. Gå med i KD!KD.nu/blimedlem ... See MoreSee Less
View on Facebook
Avslutar måndagskvällen med avstämningsmöte med KD styrelsen i Vänersborg inför 11/9 Om du är medlem kolla i din mailkorg under veckan💙#ettårföre ... See MoreSee Less
View on Facebook

Vill du också vara med och påverka?

Så här kan du komma i kontakt med Kristdemokraterna

Bli medlem i Kristdemokraterna

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch
  • Partiledare, KD