• Om upphandlingen av den nya simhallen

Yttrande ärende 10 upphandling av en ny simhall.

Kristdemokraterna har via ordföranderollen i Kultur och Fritidsnämnden innehaft en nyckelroll i arbetet för vår nya simhall. Nämnden har under snart två mandatperioder prövat ett antal förslag om ny simhall. I ett första skede prövades och förkastades möjligheten att i egen regi bygga vår nya simhall. En modern simhall måste svara mot nutidens krav på miljövänlighet, medborgarnas berättigade krav på utbud i hallen samt föreningslivets ökande krav på tider för sin verksamhet. Nämndens kravspecifikationer var dock tydliga, hallen måste möta ovan nämnda behov, samt framtida behov i ett växande Järfälla, och nämnden önskade ha en 50 metersbassäng. Med den tydliga kravspecifikationen prövade vi upphandlingsvägen av själva byggnaden för att i ett senare läge besluta om driften. Svaret vi fick var att kostnaden för hallen skulle ligga runt 350 miljoner kronor. En så hög prislapp skulle belasta skattebetalarna hårt samt medföra höga inträdeskostnader för Järfällaborna. Steg två var att banta ner hallen vad gäller läktarkapacitet till ett minimum, kostnaden hamnade trots det på 300 miljoner kronor. Ingen av de föreslagna hallarna uppfyllde våra krav på innehåll och miljöklass.

Vi har höga ambitioner för vår nya simhall, och vi är övertygade om att Järfällaborna har minst lika höga ambitioner.

I det läget beslutade vi att pröva ett nytt upphandlingsförfarande, förhandlad upphandling. I dag så kan vi konstatera att resultatet blev fantastiskt bra. Den hall vi har godkänt överträffar med råge de tidigare förslagen vad gäller miljövänlighet och innehåll. Kommunens kostnader blir något högre än för vår idag befintliga uttjänta hall, och föreningslivet får minst dubbelt så mycket tider.

Kommunen har stort inflytande i verksamheten genom den samrådsgrupp som bildas där beslut måste fattas med enhällighet. I gruppen kan även inträdesavgiften för Järfällaborna behandlas. Om samverkan inte fungerar så har Järfälla kommun rätt att förvärva simhallen enligt i avtalet fastlagda villkor. Järfälla kommun är entreprenörens enda stora kund och utan Järfälla kommun så kan man inte bedriva verksamheten. Det ger kommunen stort inflytande och starkt inflytande över verksamheten. Dessutom så har vi Järfällabor fått en anläggning att vara stolta över. Vår nya simhall kommer att sätta Järfälla på kartan över landets simhallar!

Slutligen så kan vi konstatera att de förslag som oppositionen har lagt är redan prövade i och med vad som beskrivits ovan och inte hållit måttet, om förslagen genomförts så skulle Järfällaborna fått en dyr hall med låg miljöfaktor och torftigt innehåll.

För Kristdemokraterna

Lennart Nilsson